ESEI FALSAFAH DALAM PENDIDIKAN

 

1.0 PENGENALAN

 

            Seorang sasterawan negara, Datuk A Samad Said telah mengilhamkan sebuah sajak yang intipatinya memberi inspirasi kepada pengstrukturan tema hari guru pada tahun ini iaitu “Guru, Obor Hemah Menyinari Pertiwi”. Setiap kalimat yang dinyatakan mempunyai maksud yang tersirat dalam menaikkan martabat seorang guru dalam memperteguhkan peradaban bangsa melalui pendidikan. Kalimat ‘Obor Hemah’ yang diungkapkan mengambarkan guru sebagai seorang yang penuh dengan kemuliaan, keikhlasan serta tanggungjawab dalam melahirkan anak didik yang glokal, iaitu berakar nasional dan berakal internasional.

Peranan seorang guru dalam struktur peradaban bangsa adalah penting bagi pembentukan masyarakat berilmu serta pemupuk perpaduan bagi melahirkan masyarakat mempunyai nilai etika kukuh dan mampu bersaing di peringkat global. Oleh itu, guru seharusnya menerapkan kaedah pembelajaran bagi menjayakan aspirasi negara dengan menerapkan pembeljaran bermakna disamping kaedah pembelajaran yang dipelbagaikan bagi menjadi seorang guru yang profesional di negara yang sedang membangun ini. Menurut Ausubel (Hudoyo, 1998) bahan pelajaran yang dipelajari haruslah “bermakna” bermaksud bahan pelajaran itu mestilah sepadan dengan kemampuan pelajar dan harus relevan dengan struktur kognitif yang dimiliki pelajar. Oleh itu, terdapat beberapa langkah untuk meningkatkan tahap profesionalisme guru iaitu mempelbagaikan kaedah pembelajaran berteraskan perkembangan pendidikan dan teknologi terkini, berusaha untuk meningkatkan kualiti dan perkembangan kendiri, menghadiri kursus profesionalisme keguruan iaitu Professional Learning Community (PLC) dan Kaedah ‘Lesson Study’.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.0 LANGKAH-LANGKAH UNTUK MENINGKATKAN PROFESIONALISME GURU

Profesionalisme keguruan merupakan aspek utama bagi mengenal pasti kredibiliti seorang warga pendidik dalam m,embentuk peradaban bangsa. Seseorang guru yang bersikap profesional perlu mempunyai keperibadian dan kemahiran yang holistik yang melengkapi segala aspek perguruan. Antara wahana yang seharusnya dipraktikkan bagi meningkatkan profesionalisme perguruan

 

2.1) Mempelbagaikan kaedah pembelajaran berteraskan perkembangan pendidikan dan teknologi terkini

 

Dunia pendidikan dalam Abad ke -21 (PAK21) sering menekan pembelajaran yang berteraskan teknologi kerana implikasinya menunjukkan kepada peningkatan taraf pendidikan sebuah negara. PAK21 adalah lebih berfokuskan kepada pelajar manakala guru sebagai fasilitator yang mana kaedah ini lebih dinamik dan kreatif, sesuai dengan adanya teknologi. Pembelajaran ini telah dipraktikan di negara luar dan lebih berkonsepkan self learning. Ini kerana, kaedah pembelajaran sebegini menerapkan elemen kreativiti dan inovasi.

Penggunaan alatan atau aplikasi yang lebih dikenali sebagai ICT seperti powerpoint, microsoft, komputer dan visual menjadi satu nilai tambah kepada guru bagi memudahkan sesi pembelajaran. Kaedah konvensional "chalk and talk" yang secara dasarkan ditekankan kepada semua murid sejak zaman dahulu lagi dilihat memerlukan anjakan kepada kaedah yang lebih dinamik dan kreatif. Hal ini dapat membantu murid mengembangkan ilmu pengetahuan yang sedia ada dengan ilmu yang bakal diperolehnya melalui sebuah platform yang baharu tanpa limitasi. Oleh yang demikian, pembelajaran bermakna akan berlaku disamping murid akan lebih berdikari dan mengaplikasikan ilmu yang diperoleh dengan kreatif dan kritis selain membina perwatakan mereka.

 

 

 

 

 

 

2.2) Berusaha untuk meningkatkan kualiti dan perkembangan kendiri

 

             Keperibadian seorang guru yang sentiasa bersedia dalam apa jua keadaan bagi menerima segala perubahan serta tinggi nilai integritinya adalah merupakan hasrat yang digariskan dalam tema hari guru. Ini kerana, seseorang pendidikan seharusnya bersikap terbuka disamping mempunyai nilai serta etika yang baik dalam kerjaya seorang guru. Justeru itu, konsep kendiri seseorang guru haruslah unggul seterusnya mampu mewujudkan suasana bilik darjah yang kondusif dan selesa.

Kaedah pembelajaran yang diterapkan oleh guru perlu mempunyai kreativiti dan teknologi selari dengan peradaban bangsa bagi menarik minat murid. Contohnya, usaha guru yang telah membangunkan sebuah platform interaktif buat para guru bagi mempelbagaikan kaedah pembelajaran selari dengan dunia sains dan teknologi. Kaedah pembelajaran maya ini iaitu Google Classroom merupakan kaedah PdPC yang menepati ciri-ciri PAK21. Perkembangan dunia pendidikan di bawah sebuah platform yang lebih canggih membantu perkembangan kognitif murid yang mana pada asalnya mempunyai pengetahuan hanya berpandukan buku teks sahaja. Namun selepas didedahkan, ilmu pengetahuan yang diperolehi akan melebihi pengetahuannya berpandukan buku teks. Secara tidak langsung, murid akan mengaitkan ilmu sedia ada di dalam buku teks dengan ilmu yang ada di platform pembelajaran maya sekaligus mencipta sebuah pemebalajaran bermakna.

 

2.3) Menghadiri kursus profesionalisme keguruan iaitu Professional Learning Community (PLC)

 

Tahap kognitif seseorang pelajar hari ini semakin cerdas mengikuti peredaran zaman sehinggakan silibus pelajaran terpaksa digubal kembali. Justeru, usaha bagi meningkatkan keberkesanan sebuah PdPc harus diteliti semula dengan bebebrapa inisiatif latihan kepada para guru untuk lebih bersedia. Ini kerana untuk meningkat perkembangan sesuatu bangsa memerlukan usaha yang tidak berbelah bahagi oleh seorang warga pendidikan bertepatan dengan tema hari guru iaitu “obor hemah”. Oleh yang demikian, sebuah pendekatan oleh pihak kerajaan melalui penubuhan PLC.

Perlaksanaan PLC adalah bertujuan untuk meningkatkan pencapaian sekolah secara bersepadu dengan menumpukan kepada perkongsian kemahiran dan pengetahuan guru itu sendiri. Hal ini bagi membina hubungan yang berkualiti serta mengalakkan seseorang guru itu bekerja secara kolaboratif dalam membuat inkuiri tindakan bagi meningkat tahap pencapaian murid ke tahap yang lebih tinggi. Secara umumnya, pembudayaan PLC secara menyeluruh pada sesi PdPc akan melancarkan pembelajaran sekaligus mengurangkan kebergantungan guru kepada arahan pihak atasan. Oleh yang demikian, guru lebih terbuka untuk menggunakan pendekatan yang lebih kreatif serta inovatif semasa sesi PdPc. Program PLC ini wajar disambut baik oleh semua pihak khususnya warga pendidik dalam hasrat untuk mencapai objektif program yang telah digarisi dalam aspirasi pendidikan negara

 

2.4) Kaedah ‘Lesson Study’

 

            Lesson Study (LC) adalah program pembangunan professional guru dalam sebuah komuniti guru yang mengalakkan kolabrasi antara beberapa pihak. Program ini memfokuskan perkembangan guru yang bergiat aktif dalam kalangan guru kerana ia memberi nilai tambah kepada individu dan kumpulan. Ini kerana konsep LC adalah lebih berorientasikan penilaian dan melakukan refleksi secara berkumpulan. Justeru, setiap permasalahan dan kesilapan akan lebih mudah diselesaikan bagi menjadikan sebuah PdPc menjadi lebih efektif. Program ini menekankan penambahbaikan bagi mengstruktur kembali kekurangan seterusnya memurnikan lagi kaedah pengajaran mahupun cara penyampaian di dalam kelas. Kaedah perkongsian secara berkumpulan ini secara umumya dikenali sebagai konsep pementoran dan perkongsian kepakaran. Konsep ini akan memberi peluang kepada guru untuk mencari kelemahan disertakan dengan beberapa cadangan membina oleh rakan sekerja lain. Contohnya aspek seperti keberkesanan kaedah pengajaran, tahap keefektifan penggunaan bahan bantu mengajar dalam PdPc dan lain-lain. Guru yang lebih pakar dan arif boleh berkongsi pengalaman berkaitankaedah paling berkesan bagi PdPc yang dijalankan. Oleh yang demikian, program ini perlu digariskan serta diamalkan bagi membantu guru menilai setiap gerak kerja serta mempraktikkan amalan kolabratif dalam sesebuah organisasi.

 

 

 

 

 

 

3.0 PENUTUP

           

Profesion keguruan adalah bidang tugas yang merupakan pengerak dan penentuan kelangsungan peradaban anak bangsa pada masa hadapan. Budaya serta kaedah pengajaran seseorang guru memainkan peranan penting bagi melahirkan lebih ramai individu yang berguna sehingga ke peringkat global. Oleh yang demikian tahap profesionalisme seorang guru menjadi satu penanda aras bagaimana pemikiran sesebuah kelompok masyarakat. Justeru, setiap guru perlu menghayati tugas dan peranannya mengalas tugas seorang pendidik anak bangsa agar tidak tersasar daripada fungsinya yang sebenar sebagai agen sosial utama dalam sesebuah masyarakat. Apabila seorang guru itu mempelbagaikan kaedah pengajaran serta mengamalkan setiap program yang diusulkan oleh kerajaan bagi meningkatkan profesionalisme guru, sudah tentu pembelajaran bermakna akan berlaku secara langsung. Oleh itu, murid akan memperoleh ilmu yang lebih namun sangat berkait rapat dengan pengetahuan asalnya kerana dia mendalami setiap keseronokan dan kepelbagian dalam setiap sesi PdPc. Tuntasnya, guru amat diperlukan bagi memvariasikan strategi, kaedah, pendekatan serta teknik yang terkini bersesuaian dengan kehendak dan hasrat Kementerian Pendidikan ke arah revolusi 4.0.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.0 BIBLIOGRAFI

 

Noriati A. Rashid, Lee Keok Cheong, Zulkufli Mahayudin & Zakiah Noordin. (2016). Falsafah dan Pendidikan di Malaysia (Edisi Ketiga). Selangor : Oxford Fajar Sdn. Bhd.

 

Ausubel: Meaningful Learning Theory, Subsumpsion Theory, & Motivational Theory. (n.d.). Diperoleh pada Julai 25, 2019, daripadahttps://cimtprelims.fandom.com/wiki/Ausubel:_Meaningful_Learning_Theory,_Subsumpsion_Theory,_&_Motivational_Theory

 

Bahagian Pendidikan Guru, Kementerian Pelajaran Malaysia. (2011). Lesson Study :      Pembelajaran Melalui Amalan Kolaboratif Guru, Buku 1. Kuala Lumpur: Percetakan Nasional Malaysia Berhad.

 

Brodie, K. (2014). Learning about learner errors in professional learning communities. Education Studies for Mathematics. 85, 221-239. doi:10.1007/S 10649-013-9507-1

 

Apa Itu Professional Learning Community (PLC) - Pendidik2u. (2019). Diperoleh pada 23 Julai 2019, daripada https://www.pendidik2u.my/apa-itu-plc/

 

Berita Harian. (2019). Guru obor hemah menyinari pertiwi. Diperoleh daripada https://www.bharian.com.my/kolumnis/2019/05/564473/guru-obor-hemah-menyinari-pertiwi

 

Tema Hari Guru 16 Mei 2019 Guru, Obor Hemah Menyinari Pertiwi. (2019). Diperoleh pada 25 Julai 2019, daripada https://www.mysumber.com/hari-guru.html

 

Aanuarzulkifli. (n.d.). Kreativiti guru dalam PdPC. Diperoleh pada Julai 24, 2019, daripada  https://www.utusan.com.my/pendidikan/kreativiti-guru-dalam-pdpc-1.582460


Comments

Popular posts from this blog

REPORT AMALI 1 BIOLOGI (SCE 1034)

REPORT AMALI 1 KIMIA (SCE 1014)

ESEI 1 KESANTUNAN BAHASA MALAYSIA ( GSB1012)