RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN (RPH) PERMAINAN

 

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN KEMAHIRAN BOLA SEPAK

 

Mata Pelajaran                       : Bola Sepak                                                                           Tarikh             : 11 April 2020

Tunjang                                  : Kemahiran                                                                            Hari                 : Sabtu

Tajuk/ tema                            : Permainan Kecil                                                                   Masa               : 8.008.30 a.m.         

Sub Tajuk                              : Hantaran Leret                                                                     Kelas              : 2 PISMP

Bilangan Murid                     : 10 orang murid

Standard Kandungan           : 1.6     Berkebolehan melakukan kemahiran asas permainan bola sepak dengan lakuan yang betul.

                                                  2.6     Berkebolehan mengaplikasi konsep pergerakan dan prinsip mekanik dalam kemahiran asas bola sepak.

Standard Pembelajaran       : 1.6.1 Menghantar bola dengan menggunakan teknik hantaran leret kepada rakan.

                                                  2.6.1  Mengenal pasti titik kontak pada bola semasa melakukan hantaran leret.

Pengetahuan sedia ada        : Murid telah didedahkan dengan kemahiran hantaran leret pada pembelajaran lepas.

 

 

 

 

Hasil pembelajaran               :

Psikomotor    : Murid dapat melakukan hantaran leret dengan teknik yang betul.

Kognitif          : Murid dapat menyatakan kesalahan secara lisan semasa melakukan hantaran leret.

Afektif             : Murid berasa seronok dan mampu berinteraksi antara satu sama lain.

 

Penerapan nilai                     : Bersungguh-sungguh, berdisipin, mengikut arahan, bekerjasama dan berdaya saing.

Unsur KBKK                          : Aplikasi kemahiran dalam situasi permainan

EMK                                        : Keusahawanan (untuk memenangi pertandingan permainan kecil secara berpasukan)

Penggabungjalinan              : Pengiraan dan koordinasi.

Kesepaduan                         : Matematik dan Pendidikan Jasmani.

Kemahiran insaniah             : Komunikasi dan kerja berpasukan.

Bahan Sumber P&P              :

Bil

Bahan Sumber P&P / Peralatan

Jumlah

1.

Kon

10

2.

Wisel

1

3.

Bola sepak

10

4.

Bip 2 warna

10

 

Perkembangan Langkah/Masa

Aktiviti

Fokus Pembelajaran

Pengelolaan/Strategi PdP

Alatan/Catatan

1.   Permulaan Set Induksi

 

(5 minit)

Pemanasan Badan
(Warming up)

 

1.    Murid dikehendaki joging sekeliling padang sebanyak 5 pusingan.

·         Pusingan pertama, murid joging seperti biasa.

·         Pusingan kedua, murid slow jog dengan lakuan high knee.

·         Pusingan ketiga, murid slow jog dengan lakuan jumping jacks.

·         Pusingan keempat, murid slow jog dengan lakuan butt kicks.

·         Pusing kelima, murid slow jog dengan lakuan kick crunch.

 


Rajah 1: Joging Sekeliling Padang

Rajah 2: Variasi Slow Jog

Alatan:

·         Wisel (1)

 

EMK:

·         Bersungguh-sungguh

·         Berdisiplin

2. Perkembangan

 

Langkah 1

(5 minit)

Ansur Maju 1–Teknik melakukan hantaran leret

1.    Guru berbincang bersama murid tentang fasa-fasa ansur maju dalam kemahiran hantaran leret dalam permainan bola sepak.

 

2.    Fasa Persediaan (kiraan 1):

·         Kedudukan bersedia dengan kaki dibuka seluas bahu dan mata memandang ke arah bola dan rakan pasukan dihadapan.

·         Ambil sedikit jarak kedudukan kaki dengan bola dan pastikan jarak kedudukan bola dengan kaki berada tidak terlalu jauh supaya apabila melakukan hantaran, bola tidak tersasar jauh ke arah lain.

 

3.    Fasa Perlakuan (kiraan 2):

·         Kaki utama dibawa kebelakang manakala kaki sokongan diletakkan di hadapan disisi bola.

·         Ayunkan kaki utama tersebut ke hadapan dengan menggunakan bahagian dalam kaki supaya dapat ditendang dengan leret.

·         Tendang pada bahagian tengah bola supaya bola dapat ditendang secara leret.

 

4.    Fasa Ikut Lajak (kiraan 3):

·         Sebaik sahaja tendangan dilakukan, badan perlu direndahkan dan kaki sokongan perlu dibengkokkan sedikit bagi menyokong kestabilan dan seterusnya ikut lajak.

 

 

Rajah 3: Fasa Persediaan

Rajah 4: Fasa Perlakuan

 

 

 

 

Rajah 5: Fasa Ikut Lajak

Alatan:

·         Wisel (1)

·         Bola Sepak (10)

 

 

KBAT:

Bagaimana kita boleh memastikan hantaran leret dapat dilakukan dengan berkesan?

3. Perkembangan

 

Langkah 2

(5 minit)

Aktiviti 2 –

Hantaran leret secara berdua-dua

1.    Murid diletakkan berhadapan dengan pasangan masing-masing.

2.    Murid melakukan hantaran secara bergilir-gilir melalui celah 1.5 m di antara 2 kon.

3.    Pada 2 minit pertama, jarak hantaran ialah 5 m.

4.    Pada 3 minit terakhir, jarak hantaran ialah 10 m.

 

Rajah 6: Hantaran leret secara berpasangan

Alatan:

·         Wisel (1)

·         Bola Sepak (5)

·         Kon (10)

4. Kemuncak

 

Permainan Kecil

(10 minit)

 

Permainan kecil

“Lima Sepasukan”

1.    Murid-murid dibahagikan kepada 2 kumpulan di mana satu kumpulan terdiri daripada 5 orang pemain.

2.    Murid mengaplikasikan teknik kemahiran hantaran leret sepanjang permainan.

3.    Kumpulan yang mendapat mata terbanyak dalam 7 minit dikira sebagai pemenang.

4.    Prosedur permainan:

·         Pemain akan membuat hantaran leret (secara bebas) pada rakan sepasukan.

·         Pemain akan cuba menjaringkan gol di gol-gol kecil yang disediakan dengan menggunakan hantaran leret.

·         Gol tidak dikira sekiranya dijaringkan secara on air.

·         Pihak lawan akan cuba merebut bola yang dimainkan dan melakukan aktiviti yang sama.

Rajah 7: Lima sepasukan

Alatan:

·         Wisel (1)

·         Kon (4)

·         Bola Sepak (1)

·         Bip 2 Warna (10)

 

EMK:

·         Bekerjasama

·         Bersungguh-sungguh

·         Berdaya saing

 

Unsur KBKK:

·         Aplikasi kemahiran dalam situasi permainan

 

Kemahiran insaniah:

·         Komunikasi

·         Kerja berpasukan

 

 

5. Penutup

 

(5 minit)

Aktiviti penurunan kadar nadi (cooling down)

1.    Menyejukkan badan

·         Mengambalikan kadar nadi kepada nadi normal

·         Meregangkan otot yang tegang semasa melakukan aktiviti

·         Mengembalikan sistem fisiologi secara beransur-ansur selepas melakukan aktiviti aktif.

 

 

 

 

 

2.    Rumusan Pelajaran

·         Soal Jawab

·         Rumusan Psikomotor dan Kognitif

·         Rumusan Afektif

·         Murid melakukan regangan statik dengan meniru pergerakan guru.

·         Tarik nafas tiga kali dengan perlahan-lahan dan hembus panjang yang akhir.

http://www.fitnessandfreebies.com/exercise/images/stretches.jpg

Rajah 8: Cooling Down

 

·         Guru bersoal jawab dengan murid tentang kemahiran yang telah dipelajari.

·         Guru mendapatkan maklum balas daripada murid.

·         Guru membuat kesimpulan tentang pembelajaran.

·         Guru memberi peneguhan kepada semua melakukan aktiviti dengan aktif.

Penerapan Nilai:

·         Mengikut arahan

·         Berdisiplin

Comments

Popular posts from this blog

REPORT AMALI 1 BIOLOGI (SCE 1034)

REPORT AMALI 1 KIMIA (SCE 1014)

ESEI 1 KESANTUNAN BAHASA MALAYSIA ( GSB1012)