PENGURUSAN BILIK DARJAH (EDUP 3043)

 

      Persekitaran psikososial bilik darjah merupakan elemen penting dalam pengajaran seorang guru. Persekitaran yang baik dan berkesan dapat menggalakkan sebuah pdp yang sihat termasuklah terjalin hubungan mesra dan selesa di dalam bilik darjah. Hubungan yang baik antara guru dan murid sangat dititikberatkan kerana ia merupakan elemen penting dalam penggunaan aplikasi digital di dalam bilik darjah. Memandangkan murid generasi ini lebih terarah kepada teknologi digital untuk memotivasi, membantu pembelajaran dan membimbing murid serta mentaksir pemikiran mereka dalam proses pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah (Haliza Hamzah dan Joy Nesamalar Samuel, 2016). Oleh itu, guru perlu memainkan peranan penting dalam menyediakan persekitaran psikososial yang bersesuaian untuk memastikan penggunaan aplikasi digital dalam kelas dan luar kelas dengan terancang.

 

 

      Rajah 1: Ciri Persekitaran Psikososial Bilik Darjah yang Positif

     

 

 

 

 

      Persekitaran psikososial bilik darjah dapat meningkatkan penggunaan aplikasi digital dalam konteks pendidikan di Malaysia dengan membolehkan akses ilmu pengetahuan yang sama rata kepada semua murid. Contohnya, penggunaan aplikasi google classroom dapat dicapai oleh semua murid. Guru akan mengedarkan semua nota dan bahan bacaan seterusnya dapat dirujuk oleh semua pelajar. Bahan pengajaran yang dimasukkan ke dalam google classroom ini lebih sistematik berbanding edaran kertas seperti pembelajaran tradisional kerana risiko untuk nota hilang adalah rendah serta murid boleh rujuk bila-bila masa dan dimana sahaja.

 

      Penggunaan aplikasi digital juga dapat mewujudkan pembelajaran yang efektif dan skop yang lebih luas. Kaedah pembelajaran ini adalah berpusatkan murid. Oleh itu, murid akan meneroka bahan yang disediakan oleh guru dalam aplikasi google classroom seperti mengukuhkan pengetahuan dengan membaca bahan yang disediakan oleh guru. Kaedah ini dapat ditambah baik jika pelaksaan BYOD (bring your own device) dapat dilaksanakan di sekolah. Ini merupakan cadangan yang lebih praktikal kerana murid mempunyai peranti yang untuk digunakan dalam sesi pembelajaran. Ini akan memaksimumkan penggunaan google classroom dengan bacaan dan penerokaan kendiri oleh setiap murid mengikut tahap penguasaan masing- masing.

 

      Seterusnya, penggunaan aplikasi digital dapat meningkatkan keberkesanan sebuah pdp dengan mempelbagaikan gaya pembelajaran yang menerapkan elemen seperti visual, auditori dan kinestetik. Rentetan itu, guru boleh menyediakan video animasi beserta audio di dalam google classroom bagi mengantikan bahan bacaan biasa. Ini akan meningkatkan pemahaman dan penguasaan murid dalam sesebubah topik. Antara cadangan yang boleh untuk meningkatkan penggunaan aplikasi digital adalah dengan melaksanakan bilik darjah digital dengan penggunaan teknologi seperti menukarkan papan putih biasa dengan paparan LCD. Inisiatif ini dapat memudahkan guru untuk menyediakan tayangan video di dalam bilik darjah.

     

      Persekitaran psikososial bilik darjah tidak dapat meningkatkan penggunaan aplikasi digital dengan masalah seperti ketiadaan peranti elektroknik oleh segelintir murid atas faktor kewangan. Hal ini kerana bagi menjalankan pembelajaran secara google classroom, murid perlu menggunakan telefon bimbit bagi mengakses pembelajaran secara maya. Namun segelintir murid tidak berkemampuan untuk mendapatkan telefon bimbit bagi tujuan pembelajaran. Oleh itu, ia adalah sedikit kesulitan bagi mereka untuk menghadiri kelas secara google classroom. Terdapat juga murid yang bermasalah dalam capaian internet untuk mengakses google classroom. Rentetan itu, murid tidak dapat menghadiri kelas tepat pada waktunya serta menyukarkan mereka membuat bacaan tambahan pada google classroom atas faktor masalah internet.

 

      Selain itu, terdapat juga murid yang kurang berminat bagi sesi pembelajaran menggunakan aplikasi digital seperti google classroom. Murid beranggapan pembelajaran ini menyukarkan mereka untuk memahami sesuatu tajuk disebabkan tidak dapat mendengar dan bertanya dengan lebih mendalam. Ini akan menyebabkan murid bertingkah laku negatif serta pasif dalam sesi pembelajaran. Contohnya, murid tidak mengisi kehadiran di google form sehingga menyusahkan guru.  Jadi, guru memainkan peranan penting dalam menangani masalah dalam meningkatkan penggunaan aplikasi digital. Secara amnya, persekitaran psikososial bilik darjah dapat meningkatkan penggunaan aplikasi digital dalam konteks pendidikan di Malaysia.

 

      Bilik darjah merupakan satu persekitaran sosial yang terdapat satu komuniti murid yang mempunyai struktur sosial yang pelbagai namun perlu menjalani proses PdPc yang sama untuk mencapai objektif pengajaran yang serupa (James Ang, J. E., 2014).        Dalam sebuah bilik darjah, komunikasi merupakan elemen penting yang perlu diterapkan kepada murid. Oleh itu, guru perlu menggalakkan proses komunikasi supaya lebih berkesan. Contohnya dalam aktiviti google meet, guru perlu memantapkan komunikasi antara guru dengan murid dengan bertanya beberapa kali sama ada murid masih fokus dan faham apa yang disampaikan oleh guru. Ini kerana, murid kadang kala menghadapi masalah dalam sesi pembelajaran yang tidak bersemuka seperti pembelajaran biasa di dalam kelas. Oleh itu, elemen komunikasi adalah penting dalam menekankan aspek psikososial melibatkan interaksi google meet bagi meamstikan objektif pembelajaran dapat dicapai.

 

 

      Teori Behaviorisme oleh Skinner, B. F. (1979) dalam Muhamad Suhaimi Taat, Baharom Mohamad, Roslee Talip, Abdul Said Ambotang dan Shukri Zain (2012) menyatakan murid-murid akan dapat memahami sesuatu isi pengajaran tertentu serta terdorong untuk mengikuti proses pembelajaran dengan adanya peneguhan daripada pihak guru. Peneguhan yang dimaksudkan adalah pujian dan dendaan kepada murid. Oleh itu, guru boleh memberikan pujian dan ganjaran kepada murid sekiranya mereka menunjukkan respon dan tingkah laku yang baik dan diinginkan oleh guru. Contohnya, murid memberi komitmen dengan menyertai google classroom tepat pada waktunya untuk sesi PdPc dan menjawab kuiz online seperti kahoot dengan betul. Bentuk pujian tersebut tidak semestinya berbentuk lisan, namun boleh berbentuk hadiah seperti penanda buku, memberikan bintang kepada kumpulan yang bagus serta memberikan cap “Tahniah” dalam buku latihan murid. Dengan ini, pembelajaran yang efektif serta mengangkat elemen nilai dan etika dapat diwujudkan.

     

      Guru menyediakan aktiviti PdPc selari dengan kemampuan dan minat murid kerana setiap murid adalah berbeza. Sebagai contoh, pembelajaran teori sukar difahami oleh segelintir murid dengan penggunaan kaedah pembelajaran tradisonal. Oleh itu, guru perlu mengetahui keperluan dan kehendak murid dari aspek minat dan kecenderungan mereka seperti penggunaan audio serta video daripada aplikasi seperti Youtube dalam aktiviti PdPc dapat mewujudkan suasana pembelajaran yang lebih interaktif dan kondusif. Inisiatif ini adalah bertepatan dengan kaedah pengajaran dalam penerapan aplikasi digital.

 

      Berdasarkan permasalahan murid dalam penggunaan aplikasi digital, Model Akibat Logikal Dreikurs sesuai digunakan untuk menangani dan membantu murid dalam bilik darjah. Dreikurs mengemukakan jalan penyelesaian untuk menangani motif-motif salah yang dipaparkan oleh murid-murid seperti dalam rajah 1.

 

 

Rajah 2: Cara-cara menangani motif-motif yang salah (Dreikurs, 1986)

 

            Menurut Haliza Hamzah dan Joy (2014), Dreikurs menekankan guru perlu mengenal pasti punca kepada masalah tingkah laku. Hal ini kerana, murid sering kali mengalami masalah dalam penggunaan aplikasi digital terutuma google classroom dan sebagainya. Masalah yang berlaku seringkali dikaitkan dengan tingkah laku murid sendiri. Oleh itu, Dreikurs berpendapat bahawa guru berperanan membantu murid untuk memahami motif tingkah laku mereka supaya dapat meminimumkan salah laku tersebut. Contohnya, murid pasif dan tidak memberi respon semasa guru bertanyakan soalan dalam sesi google meet. Oleh itu, guru harus bertanyakan sebab mengapa murid berkelakuan sedemikian bagi mengetahui sebab seterusnya mencari solusinya.

            Terdapat juga murid yang melakukan tingkah laku negatif dan enggan mengikuti sesi google classroom kerana ingin mendapatkan perhatian atau mungkin mereka lemah dalam penggunaan google classroom seterusnya tidak dapat menyesuaikan diri dalam bilik darjah. Mereka beranggapan bahawa pdp menggunakan google classroom menjadi satu bebanan seterusnya mereka mengambil keputusan untuk tidak mengambil bahagian dalam proses pdp. Oleh itu, guru perlu membantu murid untuk membentuk matlamat baru dengan cara menasihati murid. Contohnya, guru boleh menerangkan kebaikan serta keburukan menggunakan google classroom dalam proses pdp seterusnya memastikan murid faham matlamat sebenar sebelum mengubahnya. Jadi, murid akan sedar bahawa perbuatan tersebut boleh menjejaskan prestasi dalam pembelajaran.

            Tindakan inetrvensi yang digunakan adalah teknik modifikasi tingkah laku iaitu suatu teknik yang bersistematik untuk mengubah tingkah laku melalui aplikasi peneguhan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rajah 3: Prinsip peneguhan yang ditekankan dalam teknik modifikasi tingkah laku

 

Sistem token digunakan untuk mencorak tingkah laku yang diinginkan. Contohnya, murid akan mendapat token apabila selalu memberi respon sewaktu aktiviti google meet dan menjawab kuiz kahoot dengan tepat. Sebagai ganjaran, guru boleh memberi keistimewaan kepada murid yang mengumpul token terbanyak seperti menggendalikan kuiz online (Kahoot) kepada ahli kelas ataupun menjadi orang pertama yang keluar kelas. Secara tidak langsung, murid dapat mengadaptasi penggunaan google classroom sebagai salah satu kaedah pdp yang berkesan. Namun begitu, token yang dikumpul oleh murid boleh ditarik balik apabila dia melanggar peraturan misalnya bercakap dalam kelas, berbual dengan rakan dan sebagainya.

 

            Kesimpulannya, guru harus merancang kaedah pengajaran yang efektif dengan menerapkan penggunaan aplikasi digital dalam di dalam bilik darjah. Hal ini bagi mewujudkan persekitaran psikososial yang baik serta meningkatkan penggunaan aplikasi digital selari dengan peredaran dan perkembangan pendidikan di Malaysia.

 

(1307 Patah Perkataan)

Comments

Popular posts from this blog

REPORT AMALI 1 BIOLOGI (SCE 1034)

REPORT AMALI 1 KIMIA (SCE 1014)

ESEI 1 KESANTUNAN BAHASA MALAYSIA ( GSB1012)