ESEI 1 KESANTUNAN BAHASA MALAYSIA ( GSB1012)
Pengenalan
Malaysia merupakan negara di rantau asia
tenggara yang penduduknya terdiri daripada masyarakat yang berbilang kaum.
Melayu, cina dan india merupakan bangsa yang tidak asing lagi menetap di
Malaysia sejak era kemerdekaan Malaysia lagi. Kepelbagaian budaya, etnik dan
agama menyumbang kepada kepelbagaian ideologi serta pemikiran dari pelbagai
kaum. Kesefahaman antara individu perlu dicapai supaya isu perkauman yang
menyentuh sensitiviti mana-mana kaum tidak berlaku. Hal ini perlu dielakkan
supaya peristiwa pahit 13 Mei 1969 tidak berulang kembali. Kesantunan
masyarakat Malaysia perlu dititikberatkan kerana ia mencerminkan keperibadian
unggul dan budi pekerti seseorang individu itu. Sering kali dilihat cacian dan
tohmahan masyarakat Malaysia tidak kira umur mahupun bangsa yang telah banyak
menggunakan laman sosial sebagai platform untuk melemparkan kata- kata dalam
bentuk penghinaan kepada sesetengah individu yang ditindas. Sebagai contoh “keyboard
warrior’ yang acap kali dilihat melontarkan kecaman- kecaman di media sosial.
Mereka yang tidak diketahui identitinya ini hanya mengecam tanpa melakukan usul
periksa terlebih dahulu. Hal ini akan menjatuhkan martabat dan tahap kesantunan
yang patut dimiliki oleh setiap individu yang bergelar anak jati Malaysia. Kesantunan dalam diri masyarakat turut diterjemahkan
oleh tokoh-tokoh terkenal, sama ada di tanah air ataupun antarabangsa.
Segelintir masyarakat tidak mengetahui takrifan kesantunan kerana mereka hanya
tahu mengguna pakainya dalam kehidupan seharian. Hal ini kerana mereka
mempunyai sikap yang tidak mementingkan maksud sesuatu perbuatan yang baik.
Oleh itu, pelbagai tokoh dunia dan tokoh- tokoh tempatan telah memberikan
takrifan kesantunan ini.
(230 Patah Perkataan)
Konsep
Kesantunan Masyarakat Malaysia
…“ Kesantunan sebagai penggunaan bahasa yang baik, sopan, beradab,
memancarkan peribadi mulia dan menunjukkan penghormatan kepada pihak yang
menjadi teman bicara. ”… (Awang Sariyan, 2007, hlm. 21). Beliau menjelaskan
bahawa kesantunan adalah satu bentuk penghormatan kepada teman bicara yang
patut diberikan bagi mencerminkan adab seseorang insan serta kesopanan yang ada
dalam diri seseorang individu itu. Tambahan pula, kesantunan juga menunjukkan
penggunaan bahasa yang baik dimana sebagai masyarakat Malaysia perlu
memartabatkan penggunaan Bahasa Malaysia dengan menggunakan bahasa yang baik disamping
mempraktikkan kesantunan dalam kehidupan seharian. Hal ini akan menunjukkan
seseorang itu beradab dan tertib dalam kehidupan sehariannya.
…“ Amalan
kesantunan juga dapat membantu untuk
mewujudkan suasana dan perhubungan mesra dalam suatu komunikasi dan tidak
menimbulkan konflik serta sentiasa menjaga air muka orang yang dilawan bercakap.
”… (Ahmad Khair Mohd. Dan Rohaida Abdul Gani, 2005, hlm. 21)
.
(71
Patah Perkataan)
Tokoh tersebut mentafsir bahawa kelembutan dan
kesopanan dalam sebuah pertuturan itu mampu menjalinkan sebuah kemesraan
mahupun mengukir sebuah senyuman. Mereka berpendapat bahawa dalam sesebuah
masyarakat itu, kesantunan mampu memberi cerminan atau lebih sinonim lagi ialah
“air muka” yang baik kepada penutur. Bahkan juga, hubungan yang erat serta
teguh mampu dijalinkan jika konsep kesantunan diamalkan apabila berkomunikasi,
berdebat mahupun menyelesaikan berbalah. Secara amnya, sebuah pergaduhan mampu
dileraikan jika konsep kesantunan diamalkan dan digunakan dalam menyelesaikan
konflik pergaduhan sekaligus merapatkan ukhwah antara insan. Oleh itu, anak-
anak generasi muda alaf baru ini dididik supaya mempraktikkan amalan dan budaya
kesantunan dalam kehidupan seharian mereka supaya hubungan interpersonal sesama
manusia ini dijaga dan tidak berpecah.
…“ Kesantunan mengikut
perspektif melayu ialah penggunaan bahasa sehari- hari yang tidak menimbulkan
kegusaran, kemarahan dan rasa tersinggung daripada pendengar. ”… (Asmah
Haji Omar, 2000, hlm. 17). Secara dasarnya, persefahaman serta hubungan yang baik
dapat dipupuk jika pergaulan dari aspek penggunaan bahasa dapat dijaga. Sebagai
contoh penggunaan bahasa- bahasa kesat dalam pergaulan seharian amatlah ditegah
dalam kalangan remaja. Hal
ini demikian kerana, ianya akan menyebabkan kawan berkemungkinan tersinggung
dengan kata- kata kesat dan mampu mencetuskan pergaduhan. Seorang artis tanah
air, Awie juga pernah viral disebabkan penggunaan bahasa kesat terhadap
. (
174 Patah Perkataan)
peminatnya. (sumber : Mstar.com.my). Perkara ini jelas
menunjukkan bahasa dan kesantunan yang unggul perlu dimiliki oleh setiap
lapisan masyarakat agar keharmonian dalam kehidupan dapat dirasai. Perkara ini
jelas menunjukkan bahasa dan kesantunan yang unggul perlu dimiliki oleh setiap
lapisan masyarakat agar keharmonian dalam kehidupan dapat dirasai.
…“ Menginterpretasikan kesantunan sebagai perlakuan yang dapat
mengurangkan pergeseran dalam sesuatu iteraksi. ”… (Leech, 1983, hlm. 18)
Contohnya, seseorang insan
itu perlu beradab sopan, lemah lembut dan berbudi bahasa. Seperti contoh gambar
diatas, adab dan kesopanan para pelajar
.
( 68 Patah Perkataan)
kepada gurunya wajar
dicontohi serta kemesraan guru itu wajar diteladani. Hal ini demikian kerana
guru akan rasa diri mereka dihormati dan pelajar akan merasakan diri meraka
disayangi. Oleh ini sebuah sesi pembelajaran akan menjadi lebih efektif dan
mengeratkan hubungan silaturrahim. Beliau
menjelaskan bahawa kesantunan seseorang individu itu dapat menghindari serta
mencegah sesuatu komunikasi antara individu itu menjadi sebuah pergaduhan.
.
(59
Patah Perkataan)
…“ Menurut Leech (1983), terdapat dua matlamat dalam pertuturan bahasa
iaitu beradab dan biadab. Oleh itu, Leech (1983) menyenaraikan enam prinsip
yang menjadi asas pembentukan kesantunan ini iaitu: Prinsip santun (Tact maxim)
merupakan tingkah laku yang memaksimumkan manfaat kepada orang lain, tetapi
meminimumkan kosnya. ”… (Leech, 1983, hlm. 25) …“ Prinsip kerendahan (Generosity maxim) merupakan tingkah laku yang maksimumkan
carian atau meminimumkan kata- kata pujian terhadap diri sendiri” (Leech, 1983,
hlm. 25) …“ Prinsip persetujuan (Approbation
maxim) merupakan maksim yang memperlihatkan kecenderungan seseorang untuk
maksud melebih- lebihkan akan persetujuan terhadap orang lain. ”… (Leech,
1983, hlm. 26) …“ Prinsip simpati (
Sympathy maxim) merupakan tingkah laku yang cuba memaksimumkan rasa simpati
kepada orang lain dan meminimumkan rasa benci antara diri sendiri dengan orang
lain. ”… (Leech, 1983, hlm. 27) ...“ Prinsip
sokongan (Agreement maxim) merupakan prinsip yang akan meminimumkan sebarang
bentuk cacian dan memaksimumkan apa- apa bentuk pujian terhadap orang lain. ”…
(Leech, 1983, hlm. 27) ...“ Prinsip kedermawan (Modesty maxim) merupakan tingkah
laku meminimumkan manfaat untuk dirinya sendiri.. ”… (Leech, 1983, hlm. 28 )
Secara holistiknya,
Leech (1983) jelas menggambarkan bahawa petutur
harus mengutamakan dan menjaga perasaan orang lain yang berbicara supaya tidak
menyinggung perasaannya. Beliau menekankan bahawa seseorang itu perlu
mengutamakan orang lain daripada dirinya sendiri supaya hubungan akan bertambah
erat. Dalam konteks kehidupan hari ini, seseorang individu itu perlu mempraktikkan
(49 Patah Perkataan)
setiap maksim yang
dijelaskan oleh Leech kerana faedah dan implikasinya akan dapat dirasai
bersama. Sebagai contoh dalam sebuah kejiranan, apabila tiba musim buah, buah-
buahan diberi sedikit kepada jiran- jiran bagi menikmati bersama rezeki yang
diperolehi seperti yang tertulis pada prinsip kedermawan. “Sudah Terang lagi
bersuluh”, senario ini jelas mengambarkan kehidupan yang lebih sejahtera dapat
dirasai apabila seseorang itu mengamalkan prinsip- prinsip tersebut.
…“ J. Ferguson dan Das
Gupta (1968) pula menyatakan bahawa kesantunan itu berlaku apabila kontrak
perbualan digunakan oleh penutur dan pendengar sebagai usaha mengekalkan
komunikasi yang harmoni tanpa menimbulkan sebarang konflik. ”… (J. Ferguson dan Das Gupta, 1968,
hlm. 18).
Hal ini jelas menerangkan bahawa penggunaan bahasa yang sopan
dengan mengamalkan kesantunan dalam konteks bahasa seharian amatlah penting. Ini
adalah penting bagi menzahirkan rasa hormat kepada orang lain yang sepatutnya
dihormati. Masyarakat hari ini kerap kali membahasakan
orang yang lebih tua atau lebih berpangkat daripada mereka dengan kata ganti
“awak”, “engkau”, “kamu” yang sememangnya jika dilihat dari konsep kesantunan
bahasa Melayu, dianggap sebagai kurang sopan, kasar dan biadab. Seharusnya,
kata ganti nama yang halus dan bersopan seperti “pak cik”, “mak cik”, “anda”,
“tuan” dan “puan” wajar dipraktikkan dalam perbualan seharian sama ada dalam
alam maya mahupun perbualan di alam realiti.
(164 Patah Perkataan)
Kesimpulan
Natijahnya, semua pihak haruslah
berganding bahu bagai aur dengan tebing untuk menerapkan penggunaan bahasa yang
sopan dan memastikan budaya kesantunan terus diamalkan oleh masyarakat Malaysia.
Usaha ini wajar dilakukan supaya pengunaan bahasa “lingua franca” ini tidak
lapuk dek hujan, tidak lekang dek panas. Hal ini kerana bagi memastikan bahasa
warisan peninggalan nenek moyang kita tidak hilang ditelan zaman. Jika dilihat
dengan situasi masa kini, fenomena bahasa rojak, slanga dan segala bentuk
bahasa yang mewakili kehidupan sebenar sosial kian berleluasa di kalangan
masyarakat Malaysia pada abad ini. Banyak perkataan yang memang tidak dapat
dinafikan lagi, merupakan bahasa yang kasar, mencarut dan tidak bersopan kerap
digunakan dalam laman sosial ini. Antaranya ialah “usha”, “palat”, “sekodeng”,
“rembat” dan “poyo”. Bahasa sedemikian sering digunakan oleh remaja hari ini
dan memang agak sukar untuk orang lain menterjemahkan maksudnya dengan tepat,
melainkan kelompok mereka sendiri. Sekiranya isu ini tidak dibendung dari awal
lagi, golongan yang kerap mempraktikkan bahasa yang kasar dan kurang sopan
kelak akan hanyut dalam alam mereka sendiri. Ibu bapa dan institusi pendidikan
sama ada di peringkat sekolah ataupun institut pendidikan tinggi (IPT) perlu
memberikan fokus terhadap aspek kesantunan dalam proses mendidik dan
mengajarkan bahasa yang seharusnya dilakukan secara pragmatik dan
efektif. Oleh itu, semua pihak harus berganding bahu dan berkerjasama bagi
memastikan kesantunan ini dimiliki oleh setiap lapisan masyarakat supaya impian
negara untuk melahirkan modal insan yang cemerlang, gemilang dan terbilang akan
menjadi realiti dan nama negara akan sentiasa gah di pentas dunia.
( 240 Patah Perkataan)
(1055 Patah Perkataan)
Comments
Post a Comment