MPU3052 : Tamadun Islam dan Tamadun Asia
1.0 Pengenalan
Tamadun secara amnya
didefinisikan sebagai pencapaian kemajuan dalam aspek kerohanian dan jasmani
sesuatu masyarakat yang memberi fokus dari sudut ilmu dan fizikal. Dari aspek
negara ini, Malaysia merupakan negara yang terdiri daripada beberapa tamadun
bangsa yang merupakan dominan kepada kelompok tamadun Asia iaitu Tamadun
Melayu, Tamadun Cina dan Tamadun India. Tamadun- tamadun ini telah menyumbang
kepada dalam pembangunan daripada pelbagai aspek kepada masyarakat sejagat dan
impaknya sangat besar terhadap pembangunan Malaysia.
2.0 Definisi Daya Cipta dan Daya Usaha
Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat, daya usaha
bermaksud kegiatan (usaha) untuk memelopori sesuatu. Manakala, daya cipta pula
memberi maksud kemampuan (kebolehan) untuk mengadakan, menghasilkan sesuatu.
Dalam kata lain, daya cipta adalah merupakan sebuah proses mental yang
melibatkan pemunculan gagasan atau konsep baru antara pengetahuan yang sedia
ada (Wikipedia, n.d.). Oleh yang demikian, daya cipta dan daya usaha
tamadun-tamadun Asia ini dilihat dengan penghasilan perkara baharu dan
penambahbaikan perkara yang sedia ada sekaligus memberi kesan dan sumbangan
besar kepada Malaysia terutamanya dalam aspek sosiobudaya, ekonomi dan
pendidikan.
3.0 Tamadun Melayu
Dari aspek
sosiobudaya, tamadun Melayu telah memartabatkan agama Islam dan adat istiadat
Melayu sebagai adat resamnya. Islam dan adat Melayu menjadi adalah struktur dan
elemen penting kemelayuan dalam tamadun Malaysia dengan menekankan unsur- unsur
akidah, akliah, persamaan sosial, keadilan, dan kemulian insan. Kesannya adalah
kepada masyarakat Melayu yang mengamalkan ciri-ciri sosial Hindu ketika itu
yang mula sebati dengan ciri- ciri sosial Islam. Agama islam telah menjadi
agama bagi Persekutuan Malaysia yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan
Malaysia dan masih kekal sehingga kini (Zainul Rijal Abu Bakar, 2019). Masyarakat
Melayu turut terkenal dengan seni muzik, sastera dan seni bina. Terdapat
pelbagai jenis warisan kesenian ini yang dapat dilihat dalam pelbagai bentuk contohnya
pada reka bentuk khubah dan hiasan mimbar di masjid. Alunan muizk seperti
nasyid dan qasidah bagi seni lagu juga salah satu seni muzik masyarakat melayu.
(Rujuk lampiran 1)
Dalam aspek ekonomi
pula, penubuhan bebebrapa agensi hartanah seperti Lembaga Kemajuan Tanah
Persekutuan (LKTP) atau Federal Land
Development Authority (FELDA) pada tahun 1956 merupakan bukti kemajuan
Malaysia dan berfungsi bagi merancang pembangunan tanah yang merangkumi
pembukaan petempatan baru dalam usaha ke arah kemajuan dan permodenan
masyarakat Melayu dalam ekonomi khususnya di luar bandar. Hal ini kerana, tanah-tanah
baru merupakan tumpuan utama kerajaan untuk berusaha memodenkan orang Melayu di
kawasan luar bandar dengan menyediakan kemudahan infrastruktur. Oleh itu,
penubuhan FELDA telah menjadi penggerak kepada tamdun melayu untuk terus
berkembang dalam bidang ekonomi di Malaysia.
Dalam aspek
pendidikan pula, masyarakat Melayu pada zaman Kesultanan Melayu Melaka, kedatangan
islam telah menjadikan ilmu sebagai perkara terpenting dan menjadikan istana
kemudian rumah-rumah ulama’ atau tok guru, masjid, pondok dan madrasah sebagai
tempat menimba ilmu pengetahuan (Nizan Said, 2007). Oleh itu, bagi memperkasakan
pendidikan, kerajaan telah menubuhkan institusi-institusi agama seperti sekolah
agama, Universiti Islam Antarabangsa (UIA), institut Darul Quran, menubuhkan
Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM), serta pembiayaan kelas-kelas
al-Quran, fardu ain dan sebagainya. Ini turut membawa
Malaysia menjadi antara pusat institusi keislaman besar di peringkat global.
4.0 Tamadun Cina
Dalam aspek
sosiobudaya, sumbangan yang dapat dilihat adalah dalam aspek penggunaan sistem
feudal tamadun Cina. Menurut Mohd Razimi Husin, Md. Shahaidil Ab Rahman (2018),
menyatakan sistem feudal ini berdasarkan konsep seorang maharaja yang mempunyai
kuasa tertinggi. Manakala di Malaysia, penggunaan maharaja digantikan dengan
sultan yang mempunyai kedudukan tertinggi dalam masyarakat. Dengan penggunaan
sistem ini, pentadbiran kerajaan menjadi lancar kerana tugas-tugas penting akan
dilaksanakan oleh sultan. Berdasarkan
Mohd Razimi Husin & Md Shahaidil Ab Rahman, 2018, daya inovasi dapat
dilihat menerusi kesenian tamadun Cina. Tamadun cina juga melopori kesenian dalam
bidang pembangunan moden mahupun tradisional Cina yang dibuat melalui penebukan
lubang lalu dicantum rapi dan kukuh tanpa menggunakan paku atau pengikat dapat
dilihat pada bangunan Dagoba, Pagoda dan Pavilion. Antara contoh bangunan iaitu
masjid yang mengambarkan tamadun cina (Rujuk lampiran 2).
Dalam bidang
ekonomi, penggunaan sistem mata wang yang dahulunya diperkenalkan semasa
Dinasti Shang akhirnya diterapkan di Tanah Melayu bagi menggantikan sistem barter.
Sistem ini telah menjadikan setiap urusan berjalan lancar dalam aspek
pengurusan kewangan Malaysia dengan memudahkan banyak urusan jual beli. Selain
itu, dalam bidang pertanian pula, tamadun China turut menyumbang kepada sistem
perairan yang baik. Menurut Azhar Mad Aros (2009), kawasan sawah padi tamadun
China dilengkapi dengan sistem perairan yang sistematik, iaitu sistem parit
yang mengasingkan sawah padi kepada petak-petak sawah yang kecil. Penciptaan
kolar kuda untuk menarik tenggala kayu, kereta kuda, dan kereta sorong beroda
serta penyisir tanah juga menyumbang kepada hasil pertanian yang lebih banyak.
Di Malaysia, sistem tanaman bergilir telah diamalkan. Hal ini demikian bukan
sahaja untuk menjaga kesuburan tanah, malah untuk meningkatkan hasil padi negara.
Dalam aspek
pendidikan, tamadun Cina telah memperkenalkan Sistem Peperiksaan Awam (SPA)
yang merupakan mekanisme yang memilih individu yang bijak dan bagi membantu
mentadbir negara. Menurut Mohd Razimi Husin & Md Shahaidil Ab Rahman
(2018), golongan terpelajar dipilih untuk menjawat jawatan dalam pentadbiran
negara yang berdasarkan tahap kelulusan dalam Sistem Peperiksaan Awam Cina. Mengikut
tamadun Cina, masyarakatnya menghargai pendidikan, perniagaan, dan
kesusasteraan dengan matlamat utama pendidikannya adalah untuk lulus
peperiksaan awam kerajaan. Sistem ini telah dicontohi hampir di seluruh dunia
termasuklah Malaysia di mana peperiksaan awamnya ialah Ujian Penilaian Sekolah
Rendah (UPSR), Pentaksiran Tingkatan Tiga (PT3) dan Sijil Pelajaran Malaysia
(SPM). Tambahan pula, penggunaan alatan
matematik dari tamadun cina seperti sempua masih digunakan sehingga hari ini
dalam sistem pembelajaran matematik untuk mengira tambah dan tolak sesuatu
digit juga.
5.0 Tamadun India
Dari aspek sosiobudaya, tamadun India telah bayak
mempengaruhi masyarakat Malaysia dalam konteks adat istiadat, perkahwinan,
kepercayaan, kesenian dan makanan masyarakat Malaysia. Contohnya, terdapat
rempah tradisional serta makanan masyarakat India seperti roti canai, tosai,
capati dan nasi daun pisang. Makanan ini telah berjaya dipromosikan di serata
dunia dan tarafnya setanding dengan nasi lemak yang merupakan makanan
tradisional Melayu (Anak Sangop, A., Palah, A., Abdul Rahman, A., & Iman,
N, 2014. Sebagai bukti, menurut artikel Berita Harian bertarikh 27 September
2016 bertajuk “Roti terbang Mamu keliling Dunia”, Mohd Zambree Yacob yang
menjalankan perniagaan roti canai terbang telah berjaya mengelilingi dunia
untuk menyertai karnival serta pertandingan makanan. Malahan, beliau telah
ditawarkan untuk menjadi Pesta Makanan Hokaido, Jepun. Terdapat juga seni bina
yang bercirikan tamadun India yang dilihat di Malaysia yang mencontohi seni
bina Taj Mahal yang penuh kreativiti dan unik (Rujuk lampiran 2).
Dari sudut ekonomi pula, tamadun India juga memberi
pengaruh kepada perdagangan di Malaysia. Contohnya, menjalankan perdagangan
sutera, emas, pembekal gading gajah dan sebagainya. Ini telah mendorong
Malaysia untuk menjalinkan hubungan perdagangan luar dan dalam negara sehinggalah
kini kita sudah menggapai beberapa kejayaan dalam bidang perdagangan. Buktinya,
kejayaan ini telah membawa kepada keupayaan membentuk Zon Bebas Perdagangan
Digital (DFZ) dalam tempoh singkat yang sukar diulangi oleh mana-mana negara
lain (Utusan Online, 2017). Oleh itu, jelaslah bahawa perdagangan membawa
kejayaan besar terhadap negara.
Dari aspek pendidikan, masyarakat India mendapatkan semua
ilmu berkaitan sains dan teknologi melalui kitab suci mereka iaitu Kitab Veda.
Antara penguasaan ilmu dalam kalangan masyarakat India ialah ilmu astronomi,
perkembangan matematik, pengenalpastian kod dalam komunikasi tertentu. Contohnya,
penciptaan kalendar bagi mengenal musim, tahun, bulan dan hari telah memebri
impak kepada sistem pendidikan. Penciptaan logam dan bahan besi juga
menunjukkan daya cipta tamadun India dalam bidang pertukangan yang masih
digunakan sehingga sekarang (Ghazali Darusalam, n.d.).
6.0
Penutup
Kesimpulannya,
tamadun Melayu, Cina dan India akan mewujudkan sebuah kepelbagaian dalam
sesebuah tamadun yang baru. Oleh itu, Malaysia merupakan sebuah negara
demokrasi dan berdaulat mempunyai pelbagai keistimewaan dan tarikannya
tersendiri Justeru, setiap individu perlulah menyemai sifat kedamaian dan
berusaha untuk mengekalkan tali persaudaraan yang dibina agar Malaysia mampu
menjadi sebuah negara yang bertamadun.
BIBLIOGRAFI
Buku
Azhar
Hj. Mad. Aros. (2004). Tamadun Islam Dan Tamadun Asia (TITAS) Kertas 1 dan 2.
Shah Alam : Oxford Fajar Sdn. Bhd.
Ghazali
Darusalam. (n.d). Modul MPU 3132 Tamadun
Islam dan Tamadun Asia. Kuala
Lumpur: Open University Malaysia.
Husin, M., & Ab Rahman,
M. (2018). Tamadun Islam dan Tamadun Asia (TITAS) (2nd ed.).
Selangor: Oxford Fajar Sdn. Bhd.
Kamus Dewan Edisi Keempat. (2005). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan
Pustaka.
Nizan
Said. (2007). Revisi Kilat SPM Sejarah.
Bangi: Penerbitan Pelangi Sdn. Bhd.
Akhbar
Abu Bakar, Z. (2019). Islam sebagai Agama
Persekutuan. Sinar Harian. Dimuat turun daripada
https://www.sinarharian.com.my/article/26354/KOLUMNIS/Islam-sebagai-agama-Persekutuan
Mohd Yunus, Z. (2018). 'Taj Mahal'
Malaysia. Berita Harian. Dimuat turun daripada
https://www.bharian.com.my/hujung-minggu/kembara/2018/04/418508/taj-mahal-malaysia
Utusan Online. (4 November , 2017). Kejayaan
DFTZ kebanggaan negara. Utusan ONLINE. Diperoleh daripada
http://www.utusan.com.my/berita/nasional/kejayaan-dftz-kebanggaan-negara-1.5471
Zulkifli, S. (2019). Masjid Sri Sendayan ‘Taj
Mahal’ Malaysia. Sinar Harian. Dimuat turun daripada https://www.sinarharian.com.my/article/48924/BERITA/Warna-warni-Kehidupan/Masjid-Sri-Sendayan-Taj-Mahal-Malaysia
Internet
Anak Sangop, A., Palah, A., Abdul Rahman, A.,
& Iman, N. (2014). Kesan dan Pengaruh Tamadun India di Malaysia. Dimuat
turun pada 9 Mac 2020, daripada https://maruwiahacis.wordpress.com/2014/12/18/kesan-dan-pengaruh-tamadun-india-di-malaysia/
Anwar, O. S. F. M. (2016, September 27). Roti
terbang Mamu keliling dunia. Dimuat turun Mac 8, 2020, daripada
https://www.bharian.com.my/node/196432
Bab 4 tamadun india. (2014). Diperoleh pada 9 Mac
2020, daripada https://www.slideshare.net/rajarosenani/bab-4-tamadun-india?next_slideshow=1
Daya cipta. Dimuat turun 8 Mac 2020, daripada
https://id.wikipedia.org/wiki/Daya_cipta
Konsep & Rekabentuk Bangunan. (2010). Dimuat
turun 8 Mac 2020, daripada
http://www.masjidwilayah.gov.my/index.php/profail/konsep-rekabentuk-bangunan?start=2
TITAS CTU551: Tamadun India Sejarah dan
Sumbangan. (2016). Dimuat turun 10 Mac 2020, daripada
https://www.slideshare.net/AbdulHamzzah/titas-ctu551-tamadun-india-sejarah-dan-sumbangan
Jurnal
A. Majid, Nabihah; M. Juperi, Norfarain; Jasmi,
Kamarul Azmi (2018). Tamadun Melayu Islam dan Pencapaian Teknologi in Prosiding
Seminar Tamadun Islam 2018 pada 17hb. Ogos 2018 di Bilik Kuliah 6,
Blok N28, UTM. Program anjuran Akademi Tamadun Islam, UTM, p. 171-182. ISBN:
978-967-2171-28-7.
Mohamad Kamil Hj.
Ab Majid. (1997). Pemikiran Ibn Khaldun Mengenai Ilmu dan Sosio-
Budaya. Jurnal Usuluddin, V. 6. 2008, 23-28. Universiti Malaya.
LAMPIRAN 1
Rajah 1: Bentuk kubah masjid yang mempunyai elemen seni bina Tamadun
Melayu.
Rajah 2: Hiasan mimbar yang sangat cantik pada Masjid Wilayah Persekutuan
yang dipengaruhi oleh kesenian Tamadun Melayu.
LAMPIRAN 2
Rajah 3: Reka bentuk Taj Mahal di Agra, India merupakan seni bina Tamadun
India yang terkenal dan sangat unik.
Rajah 4: Masjid Sultan Abdullah di Pekan merupakan antara seni bina yang
mencontohi reka bentuk Taj Mahal, ia digelar “Taj Mahal Malaysia”.
Rajah
5: Masjid Muhammadiah di Ipoh,
Perak juga merupakan seni bina yang mencontohi seni bina Tamadun Cina.
Comments
Post a Comment