ESEI MURID DAN PEMBELAJARAN (EDUP 3033)
Penulisan
Akademik
Guru yang merancang pengajaran perlu memahami teori
pembelajaran dan model pengajaran supaya dapat memilih pendekatan, strategi dan
kaedah PdPc yang bersesuaian untuk mencapai objektif pembelajaran murid-murid.
Sediakan satu penulisan akademik (800 patah perkataan)
dengan merujuk satu aktiviti pengajaran dan pembelajaran mengikut mata
pelajaran major anda. Anda perlu menganalisis teori-teori pembelajaran,
pendekatan, strategi dan kaedah pengajaran masa kini yang dirancang dalam
aktiviti PdP tersebut. Bincangkan implikasi teori-teori pembelajaran,
pendekatan, strategi dan kaedah pengajaran terhadap PdP mengikut mata pelajaran
dan keperluan murid.
1.0 PENGENALAN
Perancangan
aktiviti pengajaran dan pembelajaran merupakan satu keperluan asas dalam
pelaksanaan pengajaran di dalam bilik darjah. Proses dan cara pengajaran dan
pembelajaran (PdP) yang dijalankan perlulah sentiasa interaktif serta tertumpu
ke arah usaha kerajaan untuk mengimplimentasikan Pembelajaran Abad ke-21
(PAK21) memfokuskan proses PdP yang berpusatkan murid dan guru akan bertindak
sebagai fasilitator. Hal ini secara tidak langsung, guru boleh menerapkan dan
mengaplikasikan pelbagai teori pembelajaran, pendekatan, strategi dan kaedah
dalam proses PdP.
2.0 AKTIVITI
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
Aktiviti pengajaran dan pembelajaran Sains
Tahun 2 berdasarkan standard kandungan dan standard pembelajaran daripada
rancangan pengajaran harian (rujuk lampiran 1)
2.1. TEORI
PEMBELAJARAN
Teori
pembelajaran yang digunakan dalam aktiviti ini ialah Teori Pembelajaran
Kognitif. Menurut Teori Pembelajaran Kognitif Bruner dalam Noriati A. Rashid,
Boon P. Y. dan Sharifah Fakhriah Syed Ahmad (2017), pembelajaran adalah
melibatkan proses kognitif iaitu membuat hipotesis dan melihat ciri-ciri yang
ada untuk menentukan konsep. Berdasarkan aktiviti, kognitif murid diuji bagi
mencetus persoalan yang memerlukan pengetahuan sedia ada murid. Justeru itu,
murid akan mengaplikasikan kaedah penerokaan yang melibatkan proses inkuiri.
Proses inkuiri melibatkan perkaitan diantara pengalaman lepas dengan
pengetahuan semasa murid bagi menemukan maklumat baharu yang sedang dipelajari.
Proses inkuiri ini juga memerlukan murid meninjau masalah dan fenomena serta
membuat hipotesis sebelum membuat rumusan.
2.2. PENDEKATAN
PENGAJARAN
Pendekatan
pengajaran yang digunakan ialah pendekatan induktif dan tematik. Menurut
Shahabuddin Hashim et. al (2007), konsep pendekatan tematik perlu menggunakan
tema yang sesuai dan perlu berkait rapat dengan kehidupan harian murid.
Pendekatan ini membolehkan murid menganalisis sesuatu perkara dalam ruang
lingkup yang lebih besar dan mengaplikasikan pengetahuan. Secara keseluruhan,
aktivti yang dirancang adalah menggunakan pendekatan bertemakan campuran bahan.
Selain itu, pendekatan induktif juga digunakan oleh guru dengan mengemukakan
contoh spesifik kepada kesimpulan umum. Murid akan diberi pendedahan secara
umum bagi membezakan jenis campuran bahan dan seterusnya guru akan menyatakan
kesimpulan umum.
2.3. STRATEGI
PENGAJARAN
Strategi
pengajaran yang digunakan ialah strategi pengajaran berpusatkan murid. Strategi
berpusatkan murid adalah apabila murid dapat membina sendiri ilmu pengetahuan
dan akan berlaku pembentukan sifat-sifat sosial yang positif (Salmah Hasan,
2014). Melalui sesi pembelajaran ini, murid memperolehi pengetahuan dengan cara
meneliti campuran bahan yang ditunjukkan dan seterusnya menyatakan pandangan
mereka melalui persoalan. Hal ini akan menyebabkan berlaku komunikasi dua hala
dalam diantara murid dan guru. Strategi berasaskan aktiviti juga berlaku
apabila murid meneroka sendiri kaedah untuk mengasingkan campuran bahan itu.
Menurut Noriati A. Rashid et. al (2017), guru melibatkan murid dalam
aktiviti atau tugasan yang memberikan
peluang kepada murid untuk melatih atau mengaplikasikan apa-apa yang
dipelajari. Oleh itu, aktiviti penerokaan yang dipilih lebih berfokus kepada
matlamat utama topik serta mampu memilih kaedah yang betul untuk mengasingkan
sesuatu bahan.
2.4. KAEDAH
PENGAJARAN
Kaedah
pengajaran yang dilakukan berdasarkan aktiviti yang dipilih ialah demonstrasi. Menurut
Noriati A. Rashid et. al (2017), demonstrasi merupakan satu cara untuk melatih
murid memerhati dan melakukan sesuatu aktiviti mengikut prosedur. Melalui
aktiviti demonstrasi, terdapat komunikasi secara langsung oleh guru dengan
murid. Selain itu, terdapat juga penggunaan pendekatan visual untuk
memerhatikan proses, maklumat dan idea semasa proses demonstrasi. Guru turut
mengaplikasikan pengajaran masa kini yang berkonsepkan inquiry based learning dengan menerapkan proses inkuiri dalam
aktiviti demonstrasi.
3.0 IMPLIKASI
TERHADAP PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
Berdasarkan teori pembelajaran kognitif
yang diaplikasikan, guru haruslah mempunyai bahan penyampaian pengajaran yang
mempunyai kaitan dengan pengetahuan sedia ada murid serta sesuai dengan tahap
kesesuaian pelajar. Hal ini kerana, apabila proses membuat perkaitan dan
inkuiri ini menjadi mudah, murid akan lebih memahami konsep pembelajaran. Oleh
itu, murid akan dapat meneroka campuran bahan dengan lebih mudah melalui
aktiviti penerokaan yang dijalankan oleh guru kerana sudah didedahkan dengan
maklumat umum sebelum aktiviti tersebut.
Implikasi daripada pendekatan tematik
pula, tema yang dipilih haruslah tema yang berkaitan dengan kehidupan dan
pengalaman murid. Justeru itu, murid akan dapat memahami dan menghayati tema
tersebut dengan lebih baik. Manakala, jika tema yang diaplikasi tidak berkaitan
dengan kehidupan murid, maka fokus dan minat mereka akan berkurang. Bagi
pendekatan induktif pula, ia bergantung kepada idea dan cara penyampaian guru.
Guru seharusnya memberikan contoh umum yang menyeluruh dan pelbagai bagi
memastikan pemikiran murid lebih berkembang dan tidak tertumpu kepada sesuatu
aspek sahaja. Oleh itu, murid akan lebih berfikiran di luar kebiasaaan dan
menyeluruh tentang sesuatu perkara.
Implikasi daripada strategi pengajaran
yang berpusatkan murid adalah guru seharusnya mempunyai perancangan dan
pengstrukturan yang baik berkaitan persekitaran pembelajaran yang kondusif. Hal
ini kerana guru hanyalah sebagai pembimbing yang bagi merangsang kepada
pembelajaran yang efektif dan memastikan penglibatan semua murid dalam setiap
aktiviti yang dilaksanakan.
Implikasi daripada kaedah pengajaran
secara demonstrasi adalah murid dapat mengaplikasikan pengetahuan sedia ada serta
mempraktikkannya dalam proses PdP. Secara tidak langsung, murid dapat memahami
sesuatu topik dengan lebih mendalam sehingga menimbulkan minat terhadap sesuatu
topik tersebut. Hal ini kerana, proses inkuiri penemuan dapat dilaksanakan
seterusnya menguatkan pengetahuan sedia ada murid dalam topik tersebut.
4.0 PENUTUP
Konklusinya, pengaplikasian pelbagai
teori pembelajaran, pendekatan, strategi dan kaedah pengajaran dalam perancangan
aktiviti pengajaran dan pembelajaran adalah kunci kejayaan sesebuah PdPc
seseorang guru. Oleh hal demikian, amatlah wajar untuk seorang guru merancang
pengajaran dan pembelajaran berpandukan kriteria-kriteria ini supaya sesi
pengajaran dan pembelajaran daoat mencapai objektif yang ditetapkan seterusnya
melahirkan individu yang cemerlang dari setiap aspek.
(799 patah perkataan)
Comments
Post a Comment