ESEI CORT 1 (GKB1053)


Kemahiran berfikir individu boleh diasuh, diajar dan dipertingkatkan melalui latihan dan amalan yang dibantu dengan alat berfikir. Kemahiran berfikir menggunakan alat berfikir, Cort 1 telah diasaskan oleh seorang individu berasal dari Malta, sebuah negara kepulauan di Laut Mediterranean bernama Edward De Bono. Beliau mempunyai kelulusan D.Phill. Perubatan dari Universiti Oxford dan Ph.D dari Universiti Cambridge.
Cort 1 secara dasarnya digunakan untuk mengalakan daya pemikiran pelajar supaya menjadi lebih sistematik, kritis dan kreatif dalam kehidupan seharian. Di samping itu, ia juga bertujuan untuk mempelbagaikan kaedah pedagogi untuk melahirkan P&P yang berkesan dan menarik. Cort 1 dipecahkan kepada 7 alat berfikir iaitu PMI, CAF, C&S, AGO, FIP, APC, dan OPV. Penggunaan kesemua alat berfikir ini digunakan bagi membantu individu untuk menyelesaikan masalah dan membuat keputusan dengan lebih tepat dan berkesan. Terdapat beberapa langkah penggunaan teknik-teknik dalam alat berfikir Cort 1 yang meliputi contoh-contoh situasi yang sesuai.

 Teknik Asas CoRT 1
Alat berfikir pertama ialah PMI (Plus, Minus, Interesting). Konsep PMI ini digunakan bagi menyatakan pendapat kita terhadap sesuatu idea. Kita menggunakan alat berfikir ini bagi menyatakan kebaikan sesuatu idea itu (plus), keburukannya (minus) serta perkara yang difikirkan menarik tentang sesuatu idea, tetapi tidak boleh digolongkan atau sama dengan Plus atau Minus (interesting). Contoh situasi ialah suasana bas yang tidak mempunyai tempat duduk. Apabila penggunakan “Plus” digunakan, kita berpendapat lebih ramai orang menaiki bas. Namun daripada aspek “Minus” penumpang akan terjatuh jika bas berhenti secara mengejut. Daripada segi “Interesting”, individu berpendapat bahawa kegunaan bas boleh dipelbagaikan. Contoh- contoh tersebut berdasarkan idea setiap individu. Oleh itu, idea seseorang itu mungkin berbeza dengan seseorang yang lain.
Selain itu, alat berfikir kedua ialah CAF (Consider All Factors). CAF atau mengambil kira semua faktor adalah berkaitan dengan perancangan, penilaian, dan membuat sesuatu kesimpulan. Melalui CAF kita akan mengambil kira semua faktor untuk membuat sesuatu keputusan. Tujuan CAF ialah untuk mengambil kira semua faktor secara menyeluruh tanpa mengira baik atau buruk sesuatu idea sahaja. Sebagai contoh, satu lawatan sambil belajar ke Genting Highland. Terdapat faktor yang perlu diambil kira sebelum membuat keputusan lawatan. Oleh itu, faktor yang perlu diambil ialah, semua perkhidmatan dikenakan bayaran, makanan dan minuman terlalu mahal mahupun keselamatan jalanraya yang merbahaya kerana banyak selekoh tajam dan bergaung.
Seterusnya, alat berfikir yang ketiga ialah C&S (Consequences & Sequel). C&S merupakan C&S adalah singkatan daripada perkataan consequences dan sequel yang bermaksud kesan atau akibat mengikut jangka masa (susulan). CAF memberi fokus kepada semua faktor sebelum sesuatu keputusan dibuat, manakala C&S memberi perhatian kepada kesan-kesan selepas sesuatu keputusan itu dibuat dalam jangka masa tertentu. C&S terbahagi kepada 4 kesan iaitu kesan serta-merta (beberapa hari hingga seminggu), kesan jangka pendek (beberapa bulan hingga setahun), kesan sederhana (setahun hingga 2 tahun), dan kesan jangka panjang. (5 tahun hingga 20 tahun). Sebagai contoh, pelajar keluar ke bandar tanpa kebenaran. Antara kesan yang diperoleh ialah kesan serta-merta ialah pelajar berasa seronok kerana dapat bersiar-siar (hari itu juga), kesan jangka masa pendek adalah perkara itu diketahui oleh warden (1 hari kemudian), kesan jangka masa sederhana adalah dihadapkan kepada Pengetua dan Jemaah Disiplin Maktab (1 minggu kemudian) dan kesan jangka masa panjang adalah kebenaran keluar (outing) digantung selama sebulan dan kes ini dimasukkan ke dalam laporan akademik tahunan. Pelajar dilabel sebagai bermasalah oleh rakan dan guru.
Di samping itu, alat berfikir yang kempat ialah AGO (Aims, Goal, Objectives). AGO bermaksud tujuan, matlamat dan objektif. Fokus AGO ialah ‘hasrat/ niat’ seseorang melakukan sesuatu untuk membantu mereka membuat keputusan, perancangan dan tindakan yang bermatlamat. Tanpa ‘hasrat/ niat’ yang jelas, sesuatu pelakuan itu hanya satu kebiasaan, ikutan atau dari tindak balas orang lain. Kita juga perlu mengetahui objektif orang lain supaya dapat memahami pemikiran dan tindakan mereka. Sebagai contoh AGO yang dilakukan bagi program realiti televisyen “Imam Muda” berdasarkan kepada stesen televisyen, penaja, peserta dan penonton.
Tambahan pula, alat berfikir yang kelima ialah FIP (First Important Priorities). FIP ialah  bermaksud keutamaan yang mesti didahulukan. Tujuan melakukan FIP ialah untuk mengarahkan pemikiran kepada perkara-perkara yang penting dan mesti diberi keutamaan kerana sesetengah perkara mungkin lebih penting daripada yang lain mahupun sesetengah faktor mungkin lebih penting daripada yang lain ataupun sesetengah objektif mungkin lebih penting daripada yang lain sesetengah akibat mungkin lebih penting daripada yang lain. Sebagai contoh, rumah kita terbakar dan kita berada di dalamnya. Kita hanya ada masa untuk menyelamatkan satu daripada perkara berikut dalam satu masa iaitu telefon bimbit, kenderaan, ahli keluarga, binatang kesayangan dan lain-lain. Kita perlu membuat keputusan dengan kadar segera untuk menyelamatkan barang yang bernilai dahulu diikuti dengan barang yang lain. Dalam situasi ini, ahli keluarga harus diselamatkan dahulu berbanding barang yang lain.
Rentetan itu, alat berfikir yang keenam ialah APC (Alternatives, possibilities, choices). APC yang bermaksud alternatif, kemungkinan dan pilihan. APC mengarahkan perhatian kepada alternatif, pilihan atau kemungkinan-kemungkinan lain yang ada selain daripada yang jelas kelihatan. APC dilakukan untuk mengimbangi tindakan berdasarkan kepada emosi dan kebiasaan. CAF memberikan tumpuan kepada faktor-faktor yang sedia ada manakala APC memberi fokus kepada idea-idea lain yang tertinggal. Melalui APC, tindakan yang diambil mungkin berubah atau tidak berubah. Sebagai contoh, Sebuah kereta dijumpai tersadai di tepi lebuh raya dan pemandunya telah mati, oleh itu APC harus dilakukan terhadap situasi itu. Antara APC yang dilakukan ialah Pemandu telah mengalami sakit jantung atau telah pengsan, pemandu telah mengalami tayar bocor, tayar meletup atau kerosakan enjin, pemandu mabuk, pemandu salah jangka liku jalan raya dan lain-lain.
Berikutnya, alat berfikir terakhir ialah OPV (other people’s view). OPV adalah bermaksud pandangan atau pendapat orang lain (secara individu atau kelompok). OPV boleh digunakan bersendirian atau digabungkan dengan alat pemikiran yang lain seperti PMI, CAF, C&S, AGO, FIP dan APC. Setelah melakukan OPV seseorang akan lebih terbuka untuk menerima pandangan atau pendapat orang lain serta sanggup mengetepikan pandangan atau pendapat sendiri untuk mendapatkan pandangan yang lebih baik. Sebagai contoh, seorang jurujual hendak menjual kereta sport terpakai. Dia menyatakan kepada pembelinya tentang beberapa kelebihan seperti tidak pernah kemalangan, tempoh penggunaan, bilangan pengguna, alat ganti senang diperoleh dan lain-lain. Kemudian, pembeli pula memikirkan beberapa perkara iaitu kemudahan mendapat senggaraan, kadar susut nilai, jarak perjalanan yang digunakan dan lain-lain. Namun, pihak lain yang terlibat dalam situasi ini seperti rakan, ahli keluarga, penilai kereta dan Jabatan Pengangkutan Jalan juga mempunyai pandangan yang mungkin berbeza mahupun sama. Sebagai contoh, rakan berpendapat bahawa kereta itu cantik dan sesuai digunakan di negara ini yang selalunya tersekat dalam kesesakan trafik. Oleh itu, pandangan rakan diambil kira dan menggalakan untuk membeli kereta itu.


Kesimpulan

Kesimpulannya, ketujuh-tujuh kemahiran berfikir ini harus digunakan dalam kehidupan terutama bagi pelajar. Kemahiran berfikir ini akan membantu individu berfikir dengan lebih berobjektif dengan mengmbil kira pelbagai sudut serta mampu membuat keputusan dengan sebaik mungkin. Oleh itu, individu perlu mengamalkan Cort 1 ini bagi melahirkan individu yang mempunyai intelektual yang tinggi selari dengan perkembangan negara yang pesat.





RUJUKAN

Shahabuddin Hashim, Rohizani Yaakub, & Mohd. Zohir Ahmad, (2007). Pedagogi :
 Strategi dan teknik mengajar dengan berkesan. Pulau Pinang : Pusat Pengajian
Ilmu Pendidikan Universiti Sains Malaysia.

Rosnanaini Sulaiman, Maimun Aziz & Mok, S. S. (2011). Kemahiran Berfikir. Kuala
            Lumpur: Penerbitan Multimedia Sdn. Bhd.

Syed Ismail Syed Mustapa, Ahmad Subki Miskon & Aliza Adnan. (2015). Kemahiran
            Belajar. Selangor: Sasbadi Sdn. Bhd.

Absalom Abell Dosip &  Zeng W. Y. H., (n.d.). Alat-alat CoRT 1. Dimuat turun pada 3
            September 2018 dari https://kbelajarblog.wordpress.com/alat-alat-cort-1/

CoRT 1: Breadth. (n.d.). Dimuat turun pada August 30, 2018, dari http://www.cortthinking.com/cort/1       

Zulquarnain bin Ali. (2009). Alat Kemahiran Berfikir CoRT 1. Dimuat turun pada 30
            Ogos 2018 dari https://gohfongblog.wordpress.com/alat-alat-cort-1/




Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

REPORT AMALI 1 BIOLOGI (SCE 1034)

REPORT AMALI 1 KIMIA (SCE 1014)

ESEI 1 KESANTUNAN BAHASA MALAYSIA ( GSB1012)