ESEI 2 KESANTUNAN BAHASA MALAYSIA (GSB1012)
Pengenalan
Masyarakat Malaysia abad ke-21 ini
khasnya golongan remaja telah jauh berbeza dari segi adat, budaya mahupun cara
pertuturan mereka jika dibandingkan dengan zaman tok kaduk berkajang kain
dahulu. Sikap remaja hari ini jelas sekali tidak melambangkan keperibadian yang
luhur yang digariskan oleh kerajaan bagi melahirkan masyarakat yang produktif
dan mulia budi pekertinya. Arus globalisasi yang membawa kepada kemajuan
pembangunan dan budaya-budaya barat telah banyak mengubah mentaliti mahupun
cara berfikir masyarakat hari ini sehinggakan berlakunya banyak masalah sosial
yang mencacatkan institusi kemasyarakatan mahupun nama baik keluarga. Rentetan
itu, perkembangan tersebut menyebabkan masyarakat hari ini lebih terdedah
kepada alam siber sehingga memberikan kesan kepada komunikasi serta cara
berinteraksi dalam konteks hidup bermasyarakat. Hal ini jelas mengakibatkan
masyarakat tempatan semakin
alpa mengenai kepentingan berbudi bahasa dan kesantunan berbahasanya. Mereka
seolah-olah tidak mengendahkan penerapan amalan ini dalam jiwa mereka mahupun
dalam sanubari anak-anak mereka. Oleh kerana dunia hari ini berkembang pesat
selari dengan perkembangan teknologi, situasi ini dapat dilihat dengan jelas
dalam media sosial. Semua strata masyarakat menunjukann sikap peribadi yang
berbeza dek kerana identiti mereka disembunyikan dari tatapan umum. Oleh itu,
terdapat beberapa contoh situasi yang tidak menerapkan amalan kesantunan dalam
konteks media sosial.
(191 patah perkataan)
1.1
Isu Buli
Gambar
1 : Suspek yang disyaki telah membuli seorang
pelajar UPNM sehingga maut
Buli secara amnya
diklasifikasikan sebagai perbuatan mengasari orang yang lemah untuk
memperlihatkan kekuatan atau keganasan seseorang. Perbuatan buli ini semakin
hari semakin membimbangkan dek kerana kesannya yang semakin parah sehingga
membabitkan nyawa pada akhirnya. Senario buli ini pada asalnya dipandang enteng
oleh masyarakat kerana kesan dan implikasinya tidak dapat dilihat dengan jelas
oleh setiap lapisan masyarakat. Namun sejak adanya jaringan jalur lebar yang
mampu menghubungkan segenap sudut bumi ditambah pula dengan kecanggihan media
sosial seperti Whatsapp, Telegram dan Instagram, segala maklumat berkaitan buli
diperoleh dengan sahih dan tepat. Satu
insiden yang menyayat hati seluruh rakyat Malaysia melibatkan seorang pelajar
21 tahun di Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM) maut akibat ditekap
dengan seterika wap sehingga menyebabkan kulitnya rosak dan meninggal dunia.
(120
patah perkataan)
Gambar 2 : Netizen memberi komen dan kecaman berkaitan
kes buli pelajar UPNM di twitter
Berikutan kes kematian Kadet Laut UPNM, Zulfarhan Osman Zulkarnain yang didera rakan
universiti selepas dituduh mencuri computer milik rakannya mendapat perhatian
ramai netizen yang meluahkan perasaan serta pandangan mereka terhadap isu ini.
Kecaman dan tohmahan yang keras dileparkan oleh rakyat Malaysia terhadap isu
ini terhadap petuduh yang bersalah. Sebagai contoh, @nuraizat yang menyatakan
para pesalah ini menyerupai lanun yang hatinya tidak berperi kemanusiaan dan
kejam. Menyuarakan pandangan serta komen terhadap situasi semasa adalah bagus
(74 patah perkataan)
namun adab dalam
menyuarakan pendapat haruslah diaplikasikan bagi tidak menyinggung hati
mana-man pihak. Ini merupakan pandangan peribadi yang hanya mengikut nafsu
apabila berkata-kata tanpa menghiraukan perasaan si pesalah yang dikecam teruk
oleh setiap strata masyarakat. Oleh itu, sikap toleransi dan empati perlu ada
dalam setiap diri insan supaya keharmonian hidup bermasyarakat dapat dirasai.
(53
patah perkataan)
1.2 ISU TIDAK MENGHORMATI GURU
Gambar
3 : Guru disaman kerana menegur anak muridnya
untuk menunaikan solat
Guru
adalah modal insan yang harus dijadikan teladan serta perlu diangkat
martabatnya di sisi masyarakat. Seorang jutawan, hartawan, doktor, angkasawan
mahupun perdana menteri, ialah hasil didikan daripada titik peluh insan
bergelar guru. Oleh itu, nadi pencetus ilmu ini harus dihormati malah disegani
masyarakat akan bakti dan budinya. Namun, rasa hormat sesetengah murid kepada
golongan pendidik ini semakin luntur dari hari ke hari selari dengan peredaran
masa. Sifat biadab terhadap guru ini lama-kelamaan mencabar kesabaran guru-guru
sehinggakan mereka bertindak mengambil tindakan tegas. Tindakan tersebut
menimbulkan sifat tidak puas hati ibu bapa akan nasib anaknya sehingga
melaporkan kepada pihak berkuasa dan menyaman guru berkenaan. Fenomena ini
terjadi terhadap ustaz Adib di sebuah Sekolah Rendah Agama Bandar Seri Putra
pada Bulan Ogos 2017 yang lalu. Beliau merotan seorang murid berusia 11 tahun
pada kedua-dua kakinya atas kesalahan tidak mahu solat.
(137
patah perkataan)
Gambar 5 : Kecaman netizen terhadap isu seorang guru yang disaman akibat menegur
pelajarnya tidak menunaikan solat
Murid itu menunjukkan sikap tidak
menghormati guru kerana tidak akur akan arahan guru. Hal ini sampai ke telinga
ibu bapanya apabila murid itu mengadu seterusnya isu ini dibangkitkan kepada
pihak atasan. Pada halnya guru hanya menyuruh murid untuk menunaikan perintah
dan suruhan agama sahaja namun kes manjadi besar sehingga menjadi perhatian
ramai. Komen di atas menunjukkan respon masyarakat Malaysia terhadap tindakan
ibu bapa murid tersebut. Komen netizen terhadap isu ini adalah terlalu keras
dan sepatutnya diganti dengan nasihat serta teguran supaya menjadi teladan,
Komen seperti “bapak setan” tidak harus keluar dari mulut masyarakat Malaysia
kerana ia menunjukkan akhlak dan peribadi yang tidak luhur. Hal ini jelas menggambarkan
netizen hanya mengeluarkan kata-kata mengikut rasa tidak puas hati serta marah
dan bukannya komen untuk membina.
(123
patah perkataan)
Kesimpulan
Secara analoginya, bayang kian jelas
bahawa kesantunan dalam kalangan masyarakat Malaysia semakin pudar dan luntur
terutamanya golongan remaja. Tahap kesantunan berbahasa merupakan nilai-nilai
murni yang dipupuk oleh nenek moyang melalui peribahasa semakin dilupakan.
Ketertiban serta gaya pertuturan seseorang individu itu mungkin mempengaruhi
kesantunan bahasa generasi pada masa hadapan. Generasi masa hadapan
berkemungkinan menggunakan bahasa yang tidak beradab semasa bertutur dengan
semua orang malahan ibu bapanya juga mungkin akan mengalami permasalahan yang sama.
Namun setiap masalah ataupun konflik pasti akan ada kunci untuk menyelesaikan
sesuatu permasalahan itu. Dalam hal ini, obligasi semua pihak seharusnya
diketengahkan dan bukanlah hanya tertumpu pada satu pengaruh sahaja. Tindakan yang
diharapkan oleh satu pihak sahaja dalam menyelesaikan permasalah ini tidak memberi
kesan kerana bertepuk sebelah tangan tidak akan berbunyi. Hal ini demikian
kerana, masalah kesantunan bahasa akan melibatkan gaya pertuturan seseorang
individu dalam berkomunikasi dengan masyarakat. Sebagai contoh dari sudut
pandangan bagi remaja, ibu bapa seharusnya memantau pergerakan dan cara
pertuturan anak-anak mereka supaya mereka dapat menggunakan bahasa yang betul
di samping guru juga membuat pemantauan yang khas bagi setiap pelajarnya. Jelaslah
menunjukkan bahawa semua pihak haruslah memainkan peranan penting bagi
memastikan penggunaan bahasa yang baik dan sopan diamalkan oleh rakyat Malaysia.
Oleh yang demikian, semua pihak harus peka serta prihatin dalam menjadi nadi
pengerak bagi melahirkan individu yang mengamalkan budaya kesantunan bahasa
yang betul di samping berlumba-lumba bagi membantu aspirasi negara tercapai.
(227 patah
perkataan)
Rujukan
1
Khairuddin
Mohamad (2017). Kesantunan Masyarakat Malaysia. Shah Alam: Oxford Fajar Sdn. Bhd.
2
Abdul
Latif Abd Rahman, Umar Ahmad, Muhaiyuddin Mohamed Azizi, Abu Zaki Romli, Zulkafly Mohd Noor (2014). Kesantunan Masyarakat Malaysia. Pulau
Pinang: 2014 Jabatan Pengajian Melayu, Institut Pendidikan Guru Kampus Pulau
Pinang
3
Abdul
Latif Abd Rahman, Umar Ahmad, Muhaiyuddin Mohamed Azizi, Abu Zaki Romli,
Zulkafly Mohd Noor (2017). Kesantunan
Masyarakat Malaysia. Pulau Pinang: 2017 Jabatan Pengajian Melayu, Institut
Pendidikan Guru Kampus Pulau Pinang
4
Awang
Sariyan (2007). Santun Berbahasa. Kuala
Lumpur : Dewan Bahasa Pustaka.
5
Asmah
Omar. ( 2008 ). Ensiklopedia Bahasa Melayu. Kuala Lumpur, Malaysia : Dewan Bahasa dan Pustaka.
Comments
Post a Comment