ESEI GCI 1022
1.0 PENGENALAN
Menurut
Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka Edisi Keempat, mentafsirkan perkataan
globalisasi bermaksud suatu fenomena yang menjadikan dunia semakin mengecil
dari segi perhubungan manusia disebabkan oleh kepantasan perkembangan teknologi
maklumat.[1]
Manakala, global pula bermaksud
sebagai seluruh dunia atau pada keseluruhannya dan pada umumnya.
Situasi yang sama telah berleluasa di dunia pada hari ini
terutamanya bahagian Timur Tengah iaitu seperti Palestin, Israel,
Mesir, dan Syria adalah tidak asing lagi sehingga ke masa kini. Yang lebih
mendukacitakan, peperangan ini menjadi lebih kritikal dan serius saban hari
sehingga banyak nyawa yang terkorban sehingga mendapat perhatian oleh negara-negara
lain.
Kuasa
veto memberi pengaruh dan impak yang besar dalam isu Palestin- Israel ini
kerana apabila mereka bersuara, semua negara hanya dapat melihat dan bersimpati
sahaja. Negara lain hanya mapu mengecam keras perbuatan negara berkuasa veto
itu. Sedangkan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) yang dianggap sebagai
satu pertubuhan yang berperanan bagi membela nasib dan menuntut hak serta
mempertahan sesebuah negara itupun tidak mampu memberi sebarang respon yang
efektif bagi menyelesaikan peperangan ini. Oleh itu, esei ini akan membincang
tentang konflik dunia yang berlaku pada masa sekarang iaitu konflik Israel-Palestin
serta kesannya terhadap semua negara termasuk Malaysia dan kesannya terhadap
pendidikan negara Malaysia.
2.0 Latar belakang Palestin dan Israel
Palestin
merujuk kepada tanah bahagian Barat Daya Syam. Palestin terletak di persisiran
Laut Meditteranien di Asia Barat. Merupakan bulatan penyambung antara Asia dan
Afrika seperti mana keistimewaannya yang berhampiran dengan Eropah. Sempadan
utaranya bertemu Lubnan, timur lautnya Syria, timurnya Jordan dan selatannya
Mesir. Keluasan Palestin yang diiktiraf mencecah 27 ribu km persegi. Palestin
menikmati cuaca iklim Laut Meditteranien.
Kedudukan
Palestin adalah sangat strategik kerana menjadi penghubung antara pelbagai
benua bagi dunia kuno Asia, Afrika dan Eropah. Oleh yang demikian, Palestin
pernah ditakluk lebih kurang 30 kali dalam
sejarah yang telah menjangkau 5000 tahun. Palestin juga mempunyai tanah
yang luas serta subur.
[1] Hajah Noresah Bt Baharon. (2013). Kamus
Dewan Edisi Keempat. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa
dan Pustaka.
Manakala
Israel pula ialah negara di Asia barat yang terletak di pinggir tenggara Laut
Mediteranean. Negara ini menyempadani Palestin di sebelah timur dan barat daya,
Lebanon di utara, Syria serta Jordan di Timur, dan Mesir di barat daya. Israel
yang diasaskan pada tahun 1948 di atas tanah yang pada ketika itu diduduki oleh
orang Arab dan mengamalkan demokrasi berpalimen merupakan negara Yahudi yang
tunggal di dunia. Negara ini mempunyai ekonomi yang maju dari segi teknologi
dan perindustrian, dan mendapat tempat ke-23 antara 177 buah negara dalam
Indeks Pembangunan Manusia PBB pada tahun 2005.
3.0 Konflik Israel-Palestin
Konflik ini merupakan pertikaian antara orang Israel
dan orang Arab Palestin mengenai tuntutan kawasan tanah yang sama telah
berlangsung selama lebih daripada 60 tahun. Banyak usaha telah dilakukan untuk
menyelesaikan masalah ini bagi mendapatkan kata putus sekaligus memerdekan
negara yang tertindas iaitu Palestin. Pelbagai jenis rundingan serta
perbincangan telah dilakukan, tetapi peperangan tetap berlaku.
Pada
awalnya Palestin dicerobohi pendatang daripada Yahudi. Pengisytiharan bagi
petempatan Israel di tanah asal Palestin dibuat oleh setelah PBB setelah
melakukan undian bagi memecahkan Palestin yang diperintah dengan mandat
antarbangsa Arab Palestin dengan Yahudi. Segelintir kaum Yahudi pada mulanya
berhijrah ke Palestin disebabkan penindasan terhadap kaumnya yang diketuai oleh
Adolf Hitler. Oleh itu mereka bergaul dan bersatu dengan orang arab supaya
agama mereka diamalkan dan mendapat tempat perlindungan.
Pada
tahun 1914 sehingga 1920, setelah tamat Perang Dunia Pertama, orang Turki
bimbang dengan pengaruh Britain dan Perancis yang semakin kuat di kawasan Timur
Tengah, lantas mereka bersekutu dengan Jerman.[1] Desakan untuk menyokong
penghijrahan Yahudi disuarakan oleh Zionis apabila mereka berkerjasama dengan
Britain. Zionis akan membalas jasa Yahudi dengan pembentukan sebuah negara
serta kepentingan British dijaga di Terusan Suez. Terusan Suez dan kedudukan
Timur Tengah yang strategik menjadikan kawasan ini amat diperlukan oleh
penjajah. Britain berjanji akan memberikan kemerdekaan kepada orang Arab jika
mereka menetang orang Turki. Oleh yang demikian, penetangan orang Arab berlaku
di Turki. Sementara itu, Britain dan Perancis bertemu secara sulit dan
merencana pembahagian Timur Tengah melalui Perjanjian Sykes-Picot apabila
menjangka orang Turki akan ditewaskan.
[1] Mahdi Suid., Sazlina Othman. (2014). Teks STPM
Sejarah Penggal 2 (Sejarah Islam). Selangor:
Penerbitan Pelangi Sdn. Bhd.
Bagi
rakyat Palestin, 2 November 1917 merupakan tarikh berkabung bagi seluruh dunia berikutan
peristiwa ini. Perisytiharan Balfour 1917 merupakan kenyataan rasmi dasar kerajaan British yang
menyokong penubuhan negara
orang Yahudi di Palestin dengan syarat tidak merugikan
hak-hak sivil dan agama masyarakat bukan Yahudi di Palestin atau hak-hak dan
status yang dinikmati oleh bangsa Yahudi di negara lain. Deklarasi ini dibuat
melalui surat daripada Setiausaha Luar British Arthur James
Balfour kepada pemimpin Yahudi British Lord Rothschild untuk
dikirimkan kepada Persekutuan Zionis iaitu sebuah organisasi zionis
persendirian. Surat ini membuktikan sokongan padu kerajaan Britain terhadap
pembentukan negara bagi orang Yahudi di bumi Palestin. Orang Arab membantah
tindakan beliau tetapi Britain cuba menenangkan mereka dengan berjanji bahawa
petempatan orang Yahudi hanyalah pada kawasan yang diperuntukan sahaja.
Rentetan peristiwa ini, bagi rakyat Palestin, 2 November adalah sebagai tarikh
berkabung buat seluruh dunia bagi rakyat Palestin.
Sekitar tahun 1920 hingga 1939 merupakan
pembentukan Liga-Liga Bangsa dan dianggotai oleh negara eropah. Perancis dan
Britain mendapat mandat tersendiri ke atas tanah jajahannya. Penghijrahan
besar-besaran Zionis bermula atas persetujuan British ke Palestin dengan
penambahan penduduk Yahudi sebanyak 58 000 kepada 348 000 orang pada tahun 1923
dan 1936. Penduduk Arab di Palestin juga bertambah dari 642 000 kepada 978 000
orang. Penubuhan “Dana Kebangsaan Yahudi” oleh Zionis adalah untuk membeli
tanah di Palestin tetapi gagal kerana mereka hanya dapat meluaskan sebanyak 5.6
peratus sahaja. British tidak bertindak ke atas bantahan
penduduk Palestin di atas penghijrahan pesat Zionis. Oleh itu Palestin
mengisytiharkan mogok peringkat kebangsaan pada 1936 dan berlarutan menjadi
pemberontakan bersenjata ke atas British. Namun British dan Zionis berjaya
menumbangkan pemberontakan itu..
Apabila Perang Dunia Kedua meletus pada tahun 1939-1945, dasar British
berkaitan Palestin berubah serta merta dan mereka cuba menghadkan kemasukan
Zionis bagi menghalang orang Arab dari menyokong Jerman. Zionis kemudian
mengatur penghijarahan dan kemasukan secara haram dan terang-terangan menentang
British. Adolf Hitler, pemimpin negara Jerman memulakan penghapusan etnik
Yahudi. Berjuta-juta orang Yahudi telah dibunuh sebelum Jerman tewas. Program
Zionis telah berjaya membawa lebih daripada 200000 orang Yahudi berhijrah ke
Palestin. United Nation (UN) atau Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB)
ditubuhkan. Syria, Lubnan, dan Jordan mencapai kemerdekaan kecuali Palestin. [1]
Pada tahun 1946, orang
Yahudi Zionis bertempur dengan rakyat Palestin sehingga Britain tidak dapat
mengawalnya lalu membiarkan PBB bertanggungjawab ke atas isu Palestin. Resolusi
perpecahan dibuat pada tahun 1947 dengan ketetapan PBB dengan meletakkan
Palestin dibawah mandat Zionis Yahudi dan orang Arab Palestin. Pembahagian
tanah air bagi rakyat Palestin ditolak oleh mereka sendiri. Oleh yang demikian,
Zionis telah bersedia untuk menghadapi perpecahan dan memulakan kempen
keganasan terhadap rakyat Palestin bagi memaksa mereka lari meninggalkan kampung
halaman.
Tentera British
meninggalkan Palestin pada 1948 dan serta merta Zionis mengisytiharkan negara
Israel bagi kaum Yahudi. Negara-negara Arab cuba menentang pembentukan negara
baru ini dengan menghantar angkatan tentera. Seramai 800000 orang rakyat
Palestin melarikan diri sebelum kemaraan tentera Israel. Hanya Tebing Barat
Palestin dan Gaza Berjaya diselamatkan oleh angkatan tentera Arab daripada
dirampas oleh Israel. Tebing Barat ditadbir oleh Jordan manakala Mesir pula mentadbir
Gaza.
Pada tahun 1949, PBB
telah menjadikan Israel sebagai negara anggota PBB. Pada masa yang sama, Israel
tidak mematuhi arahan PBB untuk membenarkan rakyat Palestin kembali ke tanah
air mereka. Akhirnya, rakyat Palestin terpaksa tinggal di kem pelarian di bawah
kelolaan UNRWA (Agensi Bantuan dan Kerja Amal PBB) di Jordan, Lubnan, Syria,
Tebing Barat dan Gaza. Rakyat Palestin tidak melakukan sebarang penetangan
malah bersikap tidak ambil peduli dan hanya menunggu kedatangan tentera Arab
bagi membebaskan mereka.
Perkembangan semasa seterusnya
menyaksikan konflik Israel-Palestin terus bergolak dan terus menjadikan rakyat
Palestin menjadi mangsa sehingga menjadi pelarian seterusnya meninggalkan
negara akibat pencerobohan rakyat Israel. Israel menyatakan demografi wilayah
akan musnah dengan tindakan itu. Namun Palestin tetap mengekalkan tuntutan hak
mereka kembali dan enggan mengiktiraf
sebagai sebuah negara Yahudi. Namun sebilangan kecil ahli akademik
menyokong penyelesaian pembentukan sebuah dwinegara dimana gabungan semua
kawasan Israel, Tebing Barat, dan Semenanjung Gaza menjadi sebuah negara. Namun
terdapat banyak percanggahan pendapat yang penting tentang bentuk persetujuan
mutakhir dan tahap kesediaan kedua-dua belah pihak terhadap komitmen asas
masing-masing[2].
Seterusnya isu 6 Disember 2017,
Presiden Donald Trump telah mengumumkan Baitulmaqdis (Jerusalem) sebagai ibu
negara Israel. Baitulmaqdis
merupakan kota suci bagi tiga agama iaitu Islam, Judaisme dan Kristian menjadi
rebutan di antara kedua-dua Palestin dan Israel dalam konflik berpanjangan yang
berdekad lamanya. Catatan
sejarah menunjukkan kota Baitulmaqdis serta wilayah-wilayah di mana letaknya
Palestin dan Israel pada hari ini telah didiami selama beribu-ribu tahun oleh
masyarakat Yahudi, Arab dan Armenia. Kemakmuran Palestin dan kedudukan
strategiknya di pinggir Laut Mediterranean mengundang banyak kuasa besar untuk
menjajah wilayah ini. Masyarakat dunia terutamanya masyarakat
islam dunia termasuk Gerbang
pintu keluar masuk di sempadan Gaza, The Kerem Shalom Crossing juga ditutup
oleh Israel. Akibatnya, bekalan makanan rakyat pelarian dan tempatan tidak
dapat disampaikan. Berikutan isu ini, liga bangsa atau Persatuan Bangsa-Bangsa
Bersatu (PBB) membuat undian atas dakwaan ini dan Palestin menang dalam undian
itu seterusnya menolak pengiktirafan Amerika Syarikat (AS) bagi menjadikan
Baitulmaqdis sebagai ibu negara Israel. Pihak pentadbiran negara Palestin cuba
meneruskan usaha di PBB dan semua forum antarabangsa bagi menamatkan episod
penjajahan ini dengan Palestin menjadi sebuah negara bebas.
Tentera Israel terus menyerang rakyat Palestin pada 15
Julai 2018 dengan mengugurkan 4 bom di bumi Palestin ditambah lagi pertempuran yang terbaru pada 20
Julai 2018 yang mengorbankan 5 individu termasuk seorang askar Israel terbunuh.
Oleh itu, genjatan senjata secara rasmi telah dipersetujui oleh pemimpin Hamas
dan Israel. Pada 4 Ogos 2018 dua rakyat Palestin ditembak mati oleh tentera
Israel serta kira-kira 220 orang yang lain cedera dalam satu upacara tunjuk
perasaan yang berlangsung di sepanjang sempadan Gaza walaupun para diplomat
Palestin berusaha untuk mengadakan genjatan senjata secara berpanjangan. Secara
amnya, jelas dilihat rakyat Palestin cuba untuk mendapatkan hak dan kedaulatan
bumi Palestin. Konflik dan masalah semakin bertambah serta penindasan Israel
terhadap rakyat Palestin jelas dilihat sehingga kini.
4.0 Kesan terhadap pendidikan di Malaysia
Malaysia merupakan
sebuah negara yang mementingkan pendidikan disamping prihatin dengan nasib
manusia sejagat. Hak pendidikan merupakan salah satu elemen asas dalam
kehidupan manusia kerana hidup menjadi tidak lengkap tanpa adanya ilmu. Rakyat
Palestin adalah antara insan yang diberi peluang untuk belajar di Malaysia
supaya mereka dapat berbakti semula di negara asal mereka apabila bergelar
graduan nanti sekaligus dapat meringankan beban rakyat. Kira-kira 2000 rakyat
Palestin melanjutkan pelajaran di universiti awan dan swasta di dalam negara
serta mendapat tajaan biasiswa bagi sebahagian daripada mereka. Hal ini
menunjukkan negara Malaysia memiliki kepakaran dalam bidang pendidikan sehingga
mampu untuk melahirkan graduan-graduan yang berkualiti. Kualiti sistem
pendidikan negara dapat dibuktikan dengan ambilan serta kemasukan pelajar dari
luar negara mahupun dalam negara. Ini jelas membuktikan sistem pendidkan negara
Malaysia dipandang tinggi oleh masyarakat tempatan mahupun masyarakat dunia.
Di samping
itu, kanak-kanak turut diberi perhatian dengan menyediakan bantuan dalam pengajaran
silibus pendidikan yang sebaiknya bagi kanak-kanak supaya menjadi seorang yang
berilmu di masa hadapan. Sekolah kanak-kanak pelarian tajaan Malaysia Life Line
For Syria (MLLFS) di Wangsa Maju menawarkan silibus IGCSE yang dikhususkan bagi
membolehkan pelajar memasuki universiti selepas menduduki peperiksaan khas
ketika berusia 16 tahun. Tambahan pula, yuran yang dikenakan hanyalah RM 50
sebulan selepas dibiayai sebanyak RM 100 oleh kerajaan. Hal ini menunjukkan
keprihatinan sistem pendidikan negara Malaysia di samping mempertingkatkan
kualiti pendidikan dengan menambah jumlah pelajar dari luar negara. Hal ini dapat
mengalakkan interaksi secara sihat dan perkongsian ilmu sesama pelajar dan
meningkatkan tahap pencapaian akademik negara. Seorang
mahasiswa tahun dua ijazah kedua Syariah Universiti Gaza melaporkan serangan
rejim Zionis telah banyak menyebabkan ramai kematian di Gaza dar hari ke hari.
Beliau pelajar Malaysia yang berada di Gaza bernama Muhammad Nadir Al-Nuri
menyatakan sambutan Ramadan di sana sepatutnya lebih meriah daripada sambutan
Aidilfitri, namun suasana menjadi hambar akibat bedilan bom yang tidak kira
masa. Rejim Zionis juga turut melakukan serangan terhadap masjid sehinggakan
solat sunat terawih malah ziarah berbuka terpaksa ditangguhkan. Pemuda Malaysia
itu turut menyatakan hampir setiap masa dron bergerak di atas kepalanya
termasuklah sesekali pesawat pejuang F16 turut melintasi kawasannya. Hal ini
jelas menunjukkan pembelajaran secara efektif tidak dapat dilakukan jika
Malaysia menghantar pelajarnya ke Gaza untuk menyambung pelajaran. Pemikiran
pelajar yang menuntut di Gaza akan lebih terarah terhadap keselamatan dirinya
berbanding pencapaian akademik kerana dentuman bom telah menghilangkan fokus para
pelajar. Oleh itu, kualiti pembelajaran serta penghasilan pelajar yang berilmu
tidak dapat dilaksanakan jika suasana pembelajaran seperti ini terjadi.
Malaysia juga menyediakan akses pendidkan kepada rakyat di
negara Asia Barat yang bergolak bagi memastikan mereka boleh menyambung
pelajaran ke peringkat lebih tinggi. Disebabkan peluang dan tawaran bagi melanjutkan
pelajaran adalah terhad kepada beberapa orang pelajar sahaja. Persidangan
Antarabangsa untuk Peningkatan Peluang Pendidikan (ICEEO) mencadangkan agar
pembelajaran atas talian bagi semua bidang diwujudkan. Pembelajaran atas talian
dapat memberikan hak pendidikan yang sama kepada semua orang di mana mereka
mampu belajar tidak kira tempat mahupun masa. Di samping itu, pembelajaran
secara atas talian ini adalah lebih menarik serta mampu diakses oleh semua
orang khasnya kepada rakyat di negara Asia Barat yang bergolak. Kemampuan serta
kemahiran penyampaian ilmu oleh sistem pendidikan negara akan dinilai oleh
setiap orang di seluruh dunia. Hal ini akan menyebabkan masyarakat dunia
menilai betapa majunya pendidkan negara Malaysia dalam membangunkan sistem
pendidikan yang berkualiti disamping membantu manusia-manusia yang ditindas. Justeru
itu akan memberi peluang kepada negara Malaysia untuk menaikkan kualiti
pendidkan serta melahirkan ramai pelajar yang berkualiti.
5.0 Kesimpulan
Setiap peperangan yang berlaku pasti mendatangkan pelbagai
kesan negatif kepada sesebuah negara mahupun kebimbangan yang berterusan dalam
kalangan masyarakat dunia. Isu Israel-Palestin ini telah memberi kesan yang
mendalam terhadap rakyat Malaysia di mana sifat kemuafakatan perlu ada dalam
setiap diri individu. Malaysia juga seharusnya memainkan peranan dengan
menyuarakan pendapat bagi menamatkan konflik ini. Sebagai contoh, Malaysia
mendesak PBB untuk mengambil tindakan dengan memberi bantuan ketenteraan
mahupun menyalurkan bantuan kesihatan serta makanan sebagai usaha meleraikan
konflik ini. Seperti negara Malaysia yang didiami oleh rakyat yang berbilang
kaum, agama dan etnik perlulah saling memahami antara satu sama lain agar tidak
menyentuh mana-mana sensitiviti yang mampu membangkitkan kemarahan. Sifat
bermasyarakat ini seharusnya dapat menghindari peristiwa Israel-Palestin
terjadi di negara Malaysia serta mampu memupuk sifat toleransi dalam diri
sesama masyarakat agar negara dapat menjadi setanding dengan negara-negara maju
di masa hadapan. Sistem pendidikan juga akan turut berkembang selari dengan
perkembangan negara. Usaha bagi mempromosikan sistem pendidikan yang berkualiti
di peringkat antarabangsa amatlah wajar kerana Malaysia akan dilihat sebagai
negara yang mementingkan isu pendidikan seterusnya dilbel sebagai negara yang
mempunyai kelas tersendiri di dalam bidang pendidikan. Oleh itu, pendidikan
negara akan menjadi lebih cemerlang sehingga mampu melahirkan ramai pelajar
yang cemerlang seterusnya menyumbang kepada kemajuan negara.
Rujukan
1 Global.
(n.d.). Dimuat turun pada Ogos 2018 dari http://prpm.dbp.gov.my/cari1?keyword=global
2 Globalisasi.
(n.d.). Dimuat turun pada Ogos 2018 dari
http://prpm.dbp.gov.my/cari1?keyword=globalisasi
3 Syed
Ismail Syed Mustapa & Meor Aris Meor Hamzah. (2016). Cabaran Dan Isu Semasa
Dunia. Selangor: Sasbadi Sdn. Bhd
4 Abdul Rauh Bin Yaacob, Hubungan Arabia Dengan British pada masa perang dunia pertama, 1914- 1918,
, Jebat 25 (1995): 97- 105
5 Muhamad Hasrul Zakariah (2017). British dan Perang Enam Hari. Pulau
Pinang : Penerbit Universiti Sains
Malaysia.
6 Syed Azwan Ali. (2016, Ogos 27). Kanak-kanak pelarian
terima pendidikan. Berita Harian. Dimuat turun pada 5 Ogos 2018 dari https://www.pressreader.com/search?query=palestin&newspapers=5831&start=2016-8-27&stop=2016-8-27&hideSimilar=1&hideSnippets=0&type=2&state=3
7 Redzuan Muharam. (2015, Mei 25). 2000 warga Palestin
belajar di sini. Harian Metro. Dimuat turun pada 5 Ogos 2018 dari https://www.hmetro.com.my/mutakhir/2015/05/53213/2000-warga-palestin-belajar-di-sini
8 Noor Azura Sahril. (2014, Julai 14). Pelajar Malaysia di
Gaza akui nyawa dalam bahaya. Sinar Harian. Dimuat turun pada 5 Ogos 2018 dari http://www.sinarharian.com.my/global/pelajar-malaysia-di-gaza-akui-nyawa-dalam-bahaya-1.299409
9 Nur Syahirah Marzuki. (2018, Januari 19). Malaysia bantu
pelajar negara bergolak. Berita Harian. Dimuat turun pada 5 Ogos 2018 dari https://www.bharian.com.my/berita/pendidikan/2018/01/377718/malaysia-bantu-pelajar-negara-bergolak
10 Hajah Noresah Bt
Baharon. (2013). Kamus Dewan Edisi Keempat. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa
dan Pustaka.
11 Mahdi Suid., Sazlina Othman. (2014).
Teks STPM Sejarah Penggal 2 (Sejarah Islam). Selangor: Penerbitan Pelangi Sdn.
Bhd
Comments
Post a Comment